Antropológicas Nº 11 (2009)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Antropológicas Nº 11 (2009) by Issue Date
Now showing 1 - 10 of 16
Results Per Page
Sort Options
- Augurius ex avibus: aproximação ao significado do cuco nos sistemas simbólicos europeusPublication . Pim, Joám Evans; Kristensen, BárbaraDerivado da observação empírica da prática realizada entre gentes do rural lucence que, para fugir da “capa” do cuco (Cuculus canorus), evitavam ficar em jejum nos primeiros dias da primavera, prévios a chegada desta ave, este trabalho, que acabou revelando os traços um complexo mitológico de amplas dimensões, visa, através dum levantamento etnográfico de materiais fraseológicos e interpretações populares, além da revisão bibliográfica, a aproximar-se e desvelar alguns dos significados e atribuições desta ave nos sistemas simbólicos europeus. This work has its origins in the empirical observation of a practice of Lugo’s rural communities, where, during the first days of Spring previous to arrival of the cuckoo (Cuculus canorus), people fast to avoid “castration” by this bird. Through an etnographical survey in which fraseological and popular interpretations where collected together with a revision of existing literature on the subject this study approached and seeks to reveal some of the meanings and attributions of this bird in European symbolical systems exposing traces of a wide mythological complex.
- Belief relationsPublication . Tunhas, PauloO problema metafísico das relações possui ligações fortes com o problema epistémico da crença. As relações de crença são de diversos tipos e dependem fortemente dos seus objectos. As formas da crença reproduzem as formas estruturais – as relações certas – dos objectos acreditados. Lidaremos com três destas formas: relações externas, relações internas e relações mistas (relações externas/internas). The metaphysical problem of relations has strong ties to the epistemic problem of belief. Belief-relations are of different kinds, and they depend heavily on their objects. Belief forms reproduce the structural forms – the proper relations - of the believed objects. We shall deal with three of these forms: external relations, internal relations and mixed relations (external/internal relations).
- Las fronteras como metaforas del riesgoPublication . Basail Rodríguez, AlainEste artigo discute a dramática vigência das fronteiras e analisa as suas imputações de sentido a partir do risco e da insegurança. Pretende-se contribuir para dissipar as contradições do regime socio-discursivo que define as fronteiras como zonas cinzentas de corrupção, maldade e medo, ao mesmo tempo que se tenta colocar a questão da identidade fronteiriça como centro da nova produção material e simbólica de territórios caracterizados por crescentes assimetrias, dependências recíprocas e passagens contínuas. Focaliza-se a atenção na fronteira sul do México e norte da América Central, onde se visualizam os problemas enunciados para encontrar a união entre os hemisférios norte e sul das Américas, a macro-região centro-americana e as tendências globais. This essay discusses the dramatic use of the borders and analyzes its imputations of sense from the risk and the insecurity. Its bet is to contribute to dissipate the contradictions of the discursive regime that it defines to the borders like gray zones of corruption, badness and fear; and, at the same time, to notice the reciprocal question of the border identity like center of the new material and symbolic production of territories characterized by increasing asymmetries, dependencies and continuous passages. It focuses the attention in the south border of Mexico and north of Central America where the problems enunciated before are visualized to find welds between the north and south hemispheres of the Americas, the Central American macroregion and the global tendencies.
- Transformações e tendências do ensino-aprendizagem na era do digital: alguns passos para uma arqueologia de um novo saber-poderPublication . Santos, Nelson Lima; Gomes, InêsO objectivo do presente trabalho é o de organizar e de partilhar algumas reflexões de cariz psicológico e, até, epistemológico, que possam contribuir para fundar novas práticas – leia-se, novos modos-de-fazer e de poder-saber –, promotoras da renovação e reconstrução do processo de ensino-aprendizagem, no quadro dos desafios e oportunidades, mas também dificuldades e ameaças, proporcionadas pelas Tecnologias da Informação e do Conhecimento e, muito particularmente, pelo e-learning. The present article analyses and discusses some psychological and epistemological assumptions underlying Information and Communication Technologies, in general, and elearning, in particular, discussing the opportunities and challenges as well as difficulties and threats of these instruments, with regard to educational and pedagogical practices, in order to offer new forms of action and interaction in teaching and learning processes, to enhance literacy, and to promote learners empowerment.
- What about the people?: popular legitimacy and the context of global threatsPublication . Ramos, Cláudia TorizEste texto aborda o papel dos actores não estatais no contexto das relações internacionais contemporâneas e bem assim o modo como este condiciona as decisões políticas, nomeadamente as respeitantes a questões de segurança. Analisa-se por isso a evolução da sensibilidade e da participação política directa, na Europa, em matérias da agenda internacional. Tomando em conta essa condicionante, aborda-se o cenário recente da relação das democracias, nos planos teórico e prático, com os desafios postos pelo terror, como ameaça securitária, no que respeita à manutenção concomitante da paz, da segurança e da liberdade. This paper explores the issue of the role of non-state actors in the context of contemporary international relations, as well as the way it conditions political decisions, namely at the level of security. With a view to the evolution of political awareness and participation of the people in Europe on what concerns dominant topics of the international agenda, this paper aims to discuss the role of popular participation in the shaping of international politics. Furthermore, against a background of democratic theorisation, it aims to discuss how democracies can cope with terror without giving up both peace and freedom as their basilar standpoints.
- El proyecto ilustrado y la influencia inglesa en el desarrollo industrial de SargadelosPublication . Martul Vázquez, Purificación; Varela Zapata, JesúsSargadelos é um dos melhores exemplos da influência da Ilustraçao na Galiza, que estava, naquele tempo, ainda sob a influência feudal, sofrendo uma grande deterioração. Ibáñez foi inspirado pelo movimento europeu de renovação cultural e econômica, e fundou uma fábrica metalúrgica no norte de Lugo transformada, mais tarde, numa fábrica de cerâmica que imitasse a produção inglesa, especialmente de “tipo Bristol”. Sargadelos is one of the best examples of the influence of the Enlightment on Galicia, that at that time was still under the feudal influence that had taken it to a great decay. Ibáñez was inspired by the prevailing European movement of cultural and economic renovation, and he set up a smelting factory in the north of Lugo later turned into a ceramics factory that imitated English production, especially the so-called “Bristol type”.
- Individualismo e colectivismo: estudo exploratório com adolescentes nos contextos culturais português e romenoPublication . Ciochină, Laura; Faria, LuísaO presente trabalho tem como objectivo central apresentar uma investigação, em dois contextos culturais distintos – português e romeno –, sobre o significado atribuído por adolescentes à dimensão cultural de individualismo-colectivismo (IND/COL), a fim de lançar ulteriormente pistas para o estudo da relação entre esta dimensão cultural e uma dimensão de índole mais psicológica, isto é, as concepções pessoais de inteligência (CPI) de adolescentes dos referidos contextos culturais. Assim, com o objectivo de esclarecer o âmbito conceptual da dimensão de IND/COL entre adolescentes, realizámos um conjunto de entrevistas individuais, semi-directivas, com 39 estudantes (20 portugueses e 19 romenos) do 10º e 12º anos. Deste modo, procurou-se explorar o significado atribuído pelos participantes ao IND/COL em três domínios de acção e interacção distintos: a família, o grupo de pares e a escola; este último domínio foi ainda investigado quanto à perspectiva dos participantes sobre a inteligência e o sucesso escolar. The central aim of the present study was to investigate in two distinct cultural contexts – Portuguese and Romanian – the significance adolescents attribute to the cultural dimension of individualism-collectivism (IND/COL), in order to subsequently launch some paths for the study of the relation between this cultural dimension and a more psychological one, namely, personal conceptions of intelligence (PCI) of adolescents in the above mentioned cultural contexts. Thus, in order to clarify the conceptual framework of the IND/COL dimension among adolescents, we conducted a series of individual, semi-structured interviews, with 39 pupils (20 Portuguese and 19 Romanian), 10th and 12th graders. We explored the significance attributed by participants to IND/COL in three distinct domains of action and interaction: family, peer group and school, this last domain was also investigated as to the meaning participants attach to intelligence and school success.
- Confrontación culturalPublication . Santander, Juan JoséEste artigo tem a intenção de desmontar as construções que se fundamentam num deslize, nem sempre desinteressado, da acepção de certas palavras. No caso da confrontação acontece que, de um significado que denota comparação – o que poderia arrastar tanto diferenças como semelhanças – passa-se para um significado de oposição e enfrentamento. O risco consiste no facto de, a partir de aí, se inferir que tudo aquilo que é diferente se opõe e é hostil. Em contrapartida, a História fornece muitos exemplos de enxertos e de mestiçagens, nem sempre pacíficos por certo, mas não menos funcionais para o avanço da humanidade. O outro elemento, a cultura, é precisamente aquele cuja diferença não se deveria utilizar para impulsionar enfrentamentos, mas sim para estimular compreensões. The basic idea is to avoid the trap into which we can be led by the displacement of the meaning of certain words. In this case, we deal with confrontation, which originally means just comparison but, through its root verb, confront –that, in English though not in the Romance languages, besides that of comparing bears also the sense of standing against- has seen its meaning reduced almost exclusively to the latter. The risk with this is that we are thus pushed to infer that difference equals opposition and hostility. It is therefore important to rescue the idea of comparison and the fact of constating differences not as sources of conflict but as ways to comprehension and understanding in an atmosphere of mutual respect. The intertwining of diverse cultures throughout human history, though not always peaceful, has nevertheless enriched one another and opened to humanity –as a whole- possibilities for a better life.
- Editorial [de] Antropológicas, nº11Publication . Vargas Llovera, Maria Dolores; Cabral, Alcinda
- A cidadania da União Europeia: algo mais que retórica?Publication . Vila Maior, PauloO artigo analisa a dimensão transnacional da cidadania da União Europeia (UE), destacando o seu simbolismo político ao tentar representar os conceitos de pertença ao nível nacional. Apesar de alguns resultados significativos, a cidadania da UE depara-se com importantes lacunas que toldam a sua ambição, reduzindo-a a uma dimensão limitada. A cidadania da UE é analisada sob um duplo ponto de vista conceptual. Primeiro, é avaliada quanto ao impacto produzido na lealdade política dos cidadãos. Dados retirados do Eurobarómetro, bem como outros dados estatísticos, são passados em revista para perceber de que forma se ancoram as lealdades dos cidadãos (ao nível da União, ao nível nacional, ou até ao nível regional). Os dados empíricos pretendem avaliar a cidadania da UE quando medida ao nível do seu impacto junto dos cidadãos. Catorze anos de cidadania europeia fornecem um lastro suficiente para o efeito. Em segundo lugar, faz sentido interrogar se a cidadania da UE – enquanto cidadania complementar – está servida dos ingredientes suficientes, tendo em conta o entendimento comum de que a cidadania se relaciona com a dialéctica entre impostos e representação. Por esta via, uma abordagem normativa da cidadania da União desafia o que está positivado no Tratado da União Europeia (TUE). As democracias liberais sustentam-se (entre outros aspectos) no princípio que impede a aplicação de impostos sem prévia representação (e consentimento) parlamentar. Neste artigo faz-se uma extensão do princípio, para interrogar se a ausência de significativos poderes de fixação de impostos da UE não é um obstáculo a uma dimensão efectiva da cidadania supranacional. No fundo, trata-se de averiguar se a cidadania da UE é credível e eficaz se os cidadãos não pagam impostos à UE. At the outset, the paper briefly addresses European Union (EU) citizenship as enshrined in the Treaty on the European Union. Attention is paid on its transnational nature. The political symbolism attached to EU citizenship is also emphasised, as it tries to emulate national concepts of belonging at the EU level. Despite some achievements, flaws are nevertheless a major setback on the EU ambition for supranational citizenship’s limited scope.European Union citizenship is addressed through a twofold conceptual lens. On the one hand, it is measured in terms of the impact on citizens’ loyalties. Eurobarometer and other statistical data are scrutinised to draw a picture on whether citizens drive their loyalties to the EU or to the national (or even regional) levels. Therefore, empirical data provide an assessment of EU citizenship outcomes. Fourteen years of EU citizenship is a considerable time span to make this assessment. On the other hand, the paper asks whether the attempt to forge a complementary citizenship is out of context, considering the common understanding that citizenship is connected with taxation and representation. Thus, a normative approach of EU citizenship is also a reason of concern. Liberal democracies are supported (among other things) upon the “no taxation without representation” principle. I draw an extension of the aforementioned principle and ask whether the absence of significant EU taxation powers is an obstacle to effective supranational citizenship. Thus, the research question is whether EU citizenship is credible and effective if citizens don’t pay taxes to the EU?