Repository logo
 

Search Results

Now showing 1 - 5 of 5
  • Time-Space compression in the Novel Kiss of the Fur Queen by Tomson Highway: a postmodern approach
    Publication . Rosa, Victor Pereira da; Patim, Isabel
    O romance de Highway Kiss of the Fur Queen conta-nos a história de dois irmãos Cree e das suas viagens, físicas e espirituais. A inclusão das duas crianças no sistema de ensino das escolas residenciais canadianas tem um impacto profundamente negativo no desenvolvimento da sua identidade e no modo como, a partir desse momento, se relacionam com a comunidade e cultura aborígenes. Se, por um lado, a abordagem pós-moderna de Harvey contribui para entendermos a dupla identidade das personagens, resultante da experiência na escola residencial, a abordagem pós-moderna de Hutcheon da ficção canadiana permite-nos ler este romance com traços autobiográficos à luz de uma das temáticas que reflectem as ambivalências do Canadá: a dualidade nativo/colonial. Highway’s novel Kiss of the Fur Queen tells us the story of two Cree brothers and their journeys, both physical and spiritual. The inclusion of those two children in the educational system of Canadian residential schools has a strong negative impact in the development of their identity and in the way, from that moment on, they interact with the aboriginal community and culture. If, on one side, Harvey’s postmodern approach contributes to the understanding of the double identity of the characters as a result of the experience in the residential school, Hutcheon’s postmodern approach of Canadian fiction enables us to read this novel with autobiographical traits in the light of one of the themes that reflect the ambivalences in Canada: the duality native/colonial.
  • Compressão espaço-tempo no romance Kiss of the Fur Queen de Tomson Highway: uma abordagem pós-moderna
    Publication . Rosa, Victor Pereira da; Patim, Isabel
    O romance de Highway Kiss of the Fur Queen conta-nos a história de dois irmãos Cree e das suas viagens, físicas e espirituais. A inclusão das duas crianças no sistema de ensino das escolas residenciais canadianas tem um impacto profundamente negativo no desenvolvimento da sua identidade e no modo como, a partir desse momento, se relacionam com a comunidade e cultura aborígenes. Se, por um lado, a abordagem pós-moderna de Harvey contribui para entendermos a dupla identidade das personagens, resultante da experiência na escola residencial, a abordagem pós-moderna de Hutcheon da ficção canadiana permite-nos ler este romance com traços autobiográficos à luz de uma das temáticas que reflectem as ambivalências do Canadá: a dualidade nativo/colonial. Highway’s novel Kiss of the Fur Queen tells us the story of two Cree brothers and their journeys, both physical and spiritual. The inclusion of those two children in the educational system of Canadian residential schools has a strong negative impact in the development of their identity and in the way, from that moment on, they interact with the aboriginal community and culture. If, on one side, Harvey’s postmodern approach contributes to the understanding of the double identity of the characters as a result of the experience in the residential school, Hutcheon’s postmodern approach of Canadian fiction enables us to read this novel with autobiographical traits in the light of one of the themes that reflect the ambivalences in Canada: the duality native/colonial.
  • Tradução da história "Registo de contactos" do médico-escritor canadiano Vincent Lam
    Publication . Patim, Isabel
    Apresenta-se a tradução de uma das histórias do livro blooletting & miraculous Cures do médico-escritor canadiano contemporâneo Vincent lam, vencedor do Scotiabank giller Prize 2006. com esta obra tornou-se no mais jovem vencedor deste prestigiado prémio literário, até então conquistado por escritores como Alice munro, margaret Atwood e mordecai richler, bem como no primeiro vencedor deste prémio com a sua primeira obra. este jovem escritor, médico de formação, é médico de emergência em toronto, tendo ajudado a lutar contra o surto da SrAg em 2003 no toronto east general Hospital. o autor cedeu-nos os direitos de tradução desta história para publicação na revista da FCS da UFP. The translation of one of the stories of the book blooletting & miraculous Cures by the contemporary canadian writer and physician Vincent lam, winner of the Scotiabank giller Prize 2006, is presented. With this work he became not only the youngest winner of this prestigious literary award, whose previous recipients include Alice munro, margaret Atwood and mordecai richler, but also the first author to win the award with a first written work. this young writer, a doctor by training, is an emergency physician in toronto, who helped to fight the 2003 SArS outbreak at the toronto east general Hospital. the author authorized the translation and publishing of this story in the magazine of the FHS of FPU.
  • Aquisição de competências de comunicação numa LE: o uso do cacifo digital da Sakai como ePortfólio
    Publication . Silva, Fátima; Patim, Isabel
    A consciência da necessidade de adquirir competências em línguas estrangeiras aumentou, na Europa, desde a implementação do Processo de Bolonha. Por outro lado, o desenvolvimento da tecnologia em ambientes educativos resultou num interesse crescente no Ensino à Distância. O uso do ePortfólio na aprendizagem de línguas, não só como processo, mas também como produto, vai de encontro à abordagem Comunicacional do Ensino de Línguas e sustenta a pergunta de investigação de como a plataforma virtual e o ePortfólio ajudam no ensino e aprendizagem da Língua Inglesa. Este artigo relata a experiência do uso da ferramenta Cacifo Digital do software Sakai como um ePortfólio, combinado com as entrevistas de Acompanhamento em sala de aula, no âmbito do desenvolvimento do trabalho de projeto, isto é, o último módulo da unidade curricular ‘Língua Inglesa’.
  • Acquisition of FL communication competence: use of the Sakai Drop Box as an ePortfolio
    Publication . Silva, Fátima; Patim, Isabel
    Awareness of the need to acquire foreign language competence has increased, in Europe, since the implementation of the Bologna Process. On the other hand, the development of technology in educational settings has resulted in an increasing interest in Distance Education. The use of the ePortfolio in language learning as both a process and a product meets the Communicative Language Teaching approach and upholds the research question of how the virtual platform and the ePortfolio help in English language teaching and learning. This paper reports on the experience of using the Drop Box tool of the Sakai software as an ePortfolio, combined with the follow-up interviews in class, in the scope of the development of the project work, i.e. the last module of the curricular unit ‘English Language’.