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ESS (DCETS) - Artigos em Revistas Científicas Internacionais com Arbitragem Científica

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  • Sobrecarga do cuidador informal de crianças com transtorno do espectro do autista
    Publication . Moreira, Teresa; Lima, Andreia Maria Novo; Guerra, Maria Manuela
    Objetivo: avaliar a sobrecarga objetiva e subjetiva de familiares cuidadores de criança com transtorno do espectro autista. Método: estudo descritivocorrelacional, quantitativo, transversal e com amostragem não probabilística, em bola de neve. Critérios de inclusão: ser cuidador informal de descendente com TEA; ter entre 2 a 18 anos de idade; saber ler e/ou escrever; não ser portador de deficiência cognitiva. Para a coleta de dados foi utilizado um questionário sociodemográfico e a Escala da Sobrecarga do Cuidador. A análise foi efetuada através do programa SPSS 25.0. Resultados: o estudo teve 32 participantes, predominando o gênero feminino (77,8%), com idades compreendidas entre 30 e 55 anos. A maioria é casada (62,5%) e tem estudos universitários (37,5%) ou pós-graduação (50%). A idade média da criança foi de 8 anos e a sobrecarga total do cuidador informal teve em média um score de 61.21. Conclusão: verificou-se alta prevalência de percepção de sobrecarga entre os cuidadores informais (61–severa), tendo essa sobrecarga uma influência negativa na qualidade de vida destas pessoas, exigindo intervenção de enfermagem.
  • Influência dos cuidados de enfermagem de reabilitação na recuperação da independência funcional do paciente
    Publication . Lima, Andreia Maria Novo; Ferreira, Maria Salomé Martins; Martins, Maria Manuela Ferreira Pereira da Silva; Fernandes, Carla Sílvia
    Objetivo: conhecer a influência dos cuidados de enfermagem de reabilitação na recuperação da independência funcional do paciente. Método: estudo descritivocorrelacional, quantitativo, transversal e com amostragem não probabilística de tipologia acidental. Critérios de inclusão: medida independência funcional ≤90 e doentes sujeitos à imobilidade. Critérios de exclusão: portadores de doenças neoplásicas e com alterações do estado de consciência. Para a coleta de dados foi utilizado questionário sóciodemografico e a Escala MIF. Resultados: os dados da amostra (n=40), revelam uma média de idades de 76,4 anos, na sua maioria mulheres (57,5%), casadas (55%), com o primeiro ciclo de escolaridade (70%), e estiveram sujeitos em média a 49,6 dias de imobilidade. A independência funcional teve uma melhoria significativa da 1ª (46,69) para a 2ª avaliação (94,61). Conclusão: a imobilidade tende a prejudicar a qualidade de vida e saúde da pessoa, exigindo intervenção profissional. Essas pessoas sob cuidados de enfermeiros de reabilitação, recuperaram 36,98% da sua independência funcional.
  • Independência funcional e o estado confusional de pessoas sujeitas a programa de reabilitação
    Publication . Lima, Andreia Maria Novo; Ferreira, Maria Salomé Martins; Martins, Maria Manuela; Fernandes, Carla Sílvia; Moreira, Teresa; Rodrigues, Tânia Marisa Pinto
    Objetivo: conhecer a influência do estado confusional na recuperação da independência funcional do paciente sujeito a reabilitação. Método: estudo descritivo-correlacional, quantitativo e longitudinal, com amostragem não probabilística, de tipologia acidental. Critérios de inclusão: medida de independência funcional ≤90 e pacientes sujeitos a imobilidade. Critérios de exclusão: pacientes portadores de doenças neoplásicas e com uma escala de coma de Glasgow <11. Para a coleta de dados, utilizou-se um questionário sociodemográfico e as escalas NEECHAM e MIF. Resultados: os dados da amostra (n=40), revelam idade de 76,48 anos, em sua maioria mulheres, casadas, com o primeiro ciclo e em média estiveram sujeitos a 49,60 dias de imobilidade. O estado confusional teve uma melhoria significativa da 1ª avaliação na admissão, na qual 52,2% dos indivíduos apresentavam-se com confusão moderada a severa, para a 2ª avaliação na alta, em que 85% apresentavam-se não confusos. A independência funcional registou uma melhoria de 38,03%. Conclusão: a confusão é um problema neuropsiquiátrico que interfere na atenção e a cognição, nomeadamente na capacidade de percepção. No entanto, mesmo os participantes confusos, quando submetidos a um programa de enfermagem de reabilitação tendem a recuperar a independência funcional.
  • Sobrecarga do cuidador informal de crianças com transtorno do espectro do autista
    Publication . Moreira, Teresa; Lima, Andreia Maria Novo; Guerra, Maria Manuela
    Objetivo: avaliar a sobrecarga objetiva e subjetiva de familiares cuidadores de criança com transtorno do espectro autista. Método: estudo descritivo-correlacional, quantitativo, transversal e com amostragem não probabilística, em bola de neve. Critérios de inclusão: ser cuidador informal de descendente com TEA; ter entre 2 a 18 anos de idade; saber ler e/ou escrever; não ser portador de deficiência cognitiva. Para a coleta de dados foi utilizado um questionário sociodemográfico e a Escala da Sobrecarga do Cuidador. A análise foi efetuada através do programa SPSS 25.0. Resultados: o estudo teve 32 participantes, predominando o gênero feminino (77,8%), com idades compreendidas entre 30 e 55 anos. A maioria é casada (62,5%) e tem estudos universitários (37,5%) ou pós-graduação (50%). A idade média da criança foi de 8 anos e a sobrecarga total do cuidador informal teve em média um score de 61.21. Conclusão: verificou-se alta prevalência de percepção de sobrecarga entre os cuidadores informais (61–severa), tendo essa sobrecarga uma influência negativa na qualidade de vida destas pessoas, exigindo intervenção de enfermagem.
  • Diagnosis of knowledge on sexuality among adolescents
    Publication . Silva, Sílvia; Ferreira, Margarida; Amaral Bastos, Maria Manuela; Monteiro, Amélia; Couto, Germano
    Objetivo: Realizar o diagnóstico do conhecimento dos adolescentes sobre sexualidade para a implementação, à posteriori, de um programa específi co e direcionado de intervenção. Métodos: Estudo observacional-descritivo, quantitativo, transversal, numa população de 250 alunos a frequentar o décimo ano. Aplicou-se um questionário com caraterização sociodemográfi ca e o Questionário de Conhecimentos sobre Sexualidade (QCS), constituído por 25 questões de resposta dicotómica (verdadeiro ou falso) e organizado em seis dimensões. Resultados: Amostra de conveniência de 136 adolescentes, entre os 14-19 anos, maioritariamente do sexo masculino (54,4%). A média de conhecimento é de 18,6 (DP=2,71), sendo as áreas em que os adolescentes apresentam menores conhecimentos as seguintes: “Primeira relação sexual e relações sexuais”; “Prevenção da gravidez”; e “Aconselhamento e atendimento em saúde sexual e reprodutiva”. Existe apenas diferença signifi cativa favorável às raparigas na dimensão “Prevenção da gravidez”. Como fatores que infl uenciam positivamente o conhecimento dos adolescentes identifi cam-se a escolaridade ao nível do ensino superior dos pais com enfoque maior nas mães, e um dos pais ser profi ssional de saúde. Conclusão: Constatou-se a necessidade de desenvolver um programa de intervenção direcionado à realidade da escola, incidindo nas áreas de “Primeira relação sexual e relações sexuais”, “Prevenção da gravidez” e “Aconselhamento e atendimento em saúde sexual e reprodutiva”, direcionando o programa para as diferenças do género, com especial relevância para os rapazes.
  • Review of mental health first aid programs
    Publication . Costa, Tiago; Sampaio, Francisco; Sequeira, Carlos; Ribeiro, Isilda; Parola, Vítor
    Mental health first aid programs are interventions to empower the community to help people with mental health problems/ crises. A review of these programs was conducted in accordance with the guidelines of the Joanna Briggs Institute. Published and unpublished works from 2009 to 2019 were considered. The review included 252 studies. Several Mental Health First Aid programs were identified, with varying characteristics, participants, and contexts of implementation. These group interventions were carried out among lay people to health professionals, and in adolescents to the elderly. Additionally, they were conducted in-person and/or virtually, using psychoeducational methods and informational materials. The programs ranged from 30 minutes to 24 hours. These interventions can address nursing foci, and the characteristics of the facilitators are similar to those of mental health nurses. Therefore, this review highlighted the opportunity for nurses to explore Mental Health First Aid programs.
  • Nursing process addressing the focus “anxiety”: a scoping review
    Publication . Sampaio, Francisco; Gonçalves, Patrícia; Parola, Vítor; Sequeira, Carlos; Lluch-Canut, Teresa
    The aim of this review was to map the body of literature on data, diagnoses and interventions addressing the nursing focus “anxiety.” A scoping review methodology was employed. The Joanna Briggs guidelines for scoping reviews and PRISMA checklist for scoping reviews were followed. Electronic database searches (MEDLINE, CINAHL and Web of Science) located 829 articles. From the total of articles located, 165 were included. The nursing diagnosis “anxiety” can be considered a parent diagnosis, from which other children diagnoses are derived. Data that lead to nursing diagnoses in the anxiety domain can be divided into cognitive and somatic data. Some interventions, such as educational and music-based interventions, seem to be useful to address nursing diagnoses in the anxiety domain. The findings of this review can add substantial value for systematising the nursing process related to the focus “anxiety.” Therefore, reaching consensus regarding this nursing process seems highly relevant.
  • Cognitive insight in psychotic patients institutionalized and living in the community: an examination using the Beck Cognitive Insight Scale
    Publication . Pinho, Lara Guedes de; Sampaio, Francisco; Sequeira, Carlos; Martins, Teresa; Ferré-Grau, Carme
    Improving cognitive insight can reduce delusions in patients with psychotic disorders. Although institutionalized patients usually have more severe delusions than outpatients, little is known about the differences in cognitive insight between these two groups. In this study, we evaluated the psychometric properties of the Beck Cognitive Insight Scale (BCIS) for a sample of Portuguese patients with psychotic disorders and compared the cognitive insight of institutionalized patients with patients living in the community. Participants in this study were 150 patients diagnosed with psychotic disorder (78 institutionalized patients and 72 outpatients). The tested model of the BCIS was a very good fit. Our study shows that patients living in the community showed higher levels of cognitive insight (total BCIS and self-reflectiveness) than institutionalized patients. Future studies assessing cognitive insight should take into account differences between the cognitive insights of institutionalized psychotic patients and psychotic patients living in the community.
  • Assessing the efficacy and feasibility of providing metacognitive training for patients with schizophrenia by mental health nurses: a randomized controlled trial
    Publication . Pinho, Lara Guedes de; Sequeira, Carlos; Sampaio, Francisco; Rocha, Nuno; OZASLAN, ZEYNEP; Ferre‐Grau, Carme
    Aim: To evaluate the efficacy of metacognitive group training in reducing psychotic symptoms and improving cognitive insight and functions in people with schizophrenia.Design: Randomized controlled trial. It was carried out between July 2019-February 2020. Methods: Fifty-six patients with schizophrenia were enrolled and randomly as- signed to either a control group (N = 29) or a metacognitive training group (N = 27). Blinded assessments were made at baseline, 1-week post-treatment and at follow-up 3 months after treatment. The primary outcome measure was psychotic symptoms based on the Psychotic Symptom Rating Scales (PSYRATS). Secondary outcomes were assessed by the Beck Cognitive Insight Scale (BCIS), the Personal and Social Performance (PSP) scale and the World Health Organization Disability Assessment Schedule (WHODAS). Results: Completion at follow-up was high (92.86%). The intention-to-treat analy- ses demonstrated that patients in the metacognitive training group had significantly greater improvements of the Psychotic Symptom Rating Scales delusion score and total score and the Personal and Social Performance Scale, after 3 months, compared with the control group. The effect size was medium to large. The intention-to-treat analyses also demonstrated that patients in the metacognitive training group had significantly greater reductions of the Psychotic Symptom Rating Scales hallucination score and Beck Cognitive Insight Scale self-certainty score post-treatment, compared with the control group. The effect size was medium to large. Conclusion: The metacognitive training administered by psychiatric and mental health nurses was effective in ameliorating delusions and social functioning over time and it immediately reduced hallucinations post-treatment. Impact: Metacognitive training for treating psychosis in patients with schizophrenia is efficacious and administration is clinically feasible in the Portuguese context.
  • Nurses’ attitudes facing the family involvment in caring for people with mental disorder
    Publication . Nóbrega, Maria do Perpétuo Socorro de Sousa; Fernandes, Carla Sílvia Neves da Nova; Zerbetto, Sonia Regina; Sampaio, Francisco; Duarte, Estela; Chaves, Suellen Cristina da Silva; Moreira, Wanderson Carneiro
    Objective: To characterize the attitudes of Primary Health Care nurses, regarding the involvement of the family in the care for people with Mental Disorder. Methods: Correlational study with 257 nurses from the city of São Paulo. The scale “Importance of Families in Nursing Care- Nurses’ Attitudes” was used. For the analysis, descriptive and inferential statistics were used. Results: The scale scores were high, with a mean value of 82.1 (SD=8.4) favorable to the fami-lies’ involvement, and are related to being a nurse in the Family Health Strategy (p<0.001), having received education/training in family nursing (p<0.005), the workload of 40 hours/week (p<0.005), working in the West, East and Center Regions (p<0.005). Conclusion: Most nurses have positive attitudes towards the involvement of families, a relevant indicator for their inclusion in the health-mental care process.