Antropológicas Nº 04 (Ago. 2000)
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- Espaços de vivência e diferentes concepções do tempo: um discurso entre a sociologia e a históriaPublication . Maia, Rui LeandroO artigo debruça-se sobre diferentes percepções e concepções do tempo: o tempo enquanto realidade subjectivamente apreendida, de acordo com vivências entre diferentes espaços e diferentes sociedades; e, por outro lado, o tempo como forma de apreender realidades sociais e como forma de identificação e, paradoxalmente, de complemento entre áreas de saber, com destaque para a sociologia e para a história. The paper focuses on the difference between perception and conception of time: time as a reality subjectively apprehended, according the lifestyles of different people and different places, and, on the other hand, time as a way of understanding social realities and a way of identificatin and, paradoxically, of complementarity between areas of knowledge with emphasis on sociology and history.
- Aspectos socioculturais do planeamento e desenvolvimento do turismoPublication . Costa, Jorge; Águas, Paulo; Rita, PauloEste artigo visa analisar alguns dos temas centrais resultantes da pesquisa conduzida na área do turismo e identificar padrões emergentes de investigação. Neste contexto, foram identificados quatro temas principais que reflectem o impacto do desenvolvimento do turismo ao nível das percepções das comunidades de acolhimento, das viagens e destinos, das recordações e lembranças, e do planeamento turístico. O artigo termina com a apresentação das principais implicações dos temas analisados para as políticas de desenvolvimento do turismo. The aim of this paper is to analyse some of the central themes resulting from research conducted in the field of tourism as well as to identify emerging patterns in the research. To achieve this aim, four main themes were identified which reflected the host communities’ perception towards the impact of tourism development, the decision on travel and destinations, souvenirs and artefacts, and tourism planning. The paper concludes with a summary of the key implications of the themes analysed for the development of tourism policies.
- O programa de incremento do turismo cultural: dos novos conceitos e motivações sobre o património cultural à criação de produtos turísticos de qualidadePublication . Lopes, FlávioDar um novo sentido ao conceito de património cultural através de propostas das autoridades internacionais e nacionais é o que pretende este trabalho. Tendo em conta as disposições da UNESCO sobre o património cultural, Portugal está a definir um programa de incremento de projectos turísticos que não só protejam os monumentos como valorizem as comunidades onde estes se inserem. Propõem-se, desta forma, novos produtos de qualidade, onde a informação científica está presente como elemento essencial. This study aims to develop a new meaning for the concept of cultural heritage as proposed by international and national organisations. Bearing in mind UNESCO’s guidelines about cultural heritage, Portugal is defining a programme of the development of tourist projects that not only protect monuments but add value to the communities in which they are situated. Thus the study proposes new quality products in which scientific information is present as an essential element.
- Recreating the storytelling circle: N. Scott Momaday and Mario Vargas LlosaPublication . Carney, Kelly C. WalterSegundo este artigo, a produção ficcional dos nativos americanos do século vinte é caracterizada pela unidade social e estética que envolve as personagens da história tal como a relação entre o autor e o leitor. O último envolve-se na leitura imaginativa e interactiva, preenchendo os espaços brancos da narrativa do autor. Assim, a imaginação do leitor torna-se crucial para converter a história em uma actividade contínua e criativa. Quando contam as suas histórias, N. Scott Momaday e Mario Vargas Llosa tentam preservar as culturas da sua origem não apenas re-imaginando as histórias antigas, mas também seguindo a prática tradicional de contar histórias. Desta maneira, The Way to Rainy Mountain de Momaday e El hablador de Llosa oferecem uma alternativa à ‘dominação monológica do texto da cultura dominante’. Através do uso da língua e da imaginação, estas obras convidam o leitor a prosseguir na sua procura de ‘identidade unificada’. According to this paper, twentieth-century Native American fiction is characterised by social and aesthetic unity both among the characters of the tale and between the author and the reader. The latter is to be engaged in imaginative and interactive reading, filling the gaps left in the narrative by the storyteller. Thus the reader’s imagination becomes crucial for turning the story into a creative ongoing activity. When telling their stories, both N. Scott Momaday and Mario Vargas Llosa try to preserve the cultures of their origin by not only re-imagining the stories of old days but also by following the traditional way of interactive storytelling. By doing so, Momaday’s Way to Rainy Mountain and Llosa’s El hablador offer an alternative to ‘the monological one-voice domination of the mainstream-culture text’. Through the use of language and imagination, these works invite the reader to pursue their quest for a ‘unified identity’.
- Nambanjin: sobre os portugueses no JapãoPublication . Carvalho, Daniela deOs encontros entre os Portugueses e os Japoneses no sec. XVI tiveram um papel importante na história do Japão. Para além de estabelecerem relações comerciais entre os dois países e de levarem o Cristianismo ao Japão, os Portugueses proporcionaram o primeiro contacto com uma cultura diferente e com o Outro, contra o qual a identidade japonesa começou a ganhar forma. Partindo de uma análise histórica e com base numa análise de textos escolares e em entrevistas realizadas no Japão, este artigo apresenta uma análise do que os Japoneses aprendem sobre os Portugueses e a ideia que fazem deles. A principal conclusão é de que Portugueses, comércio e Cristianismo são vistos como indissociáveis, tal como de facto o foram historicamente. The encounters between the Portuguese and the Japanese in the sixteenth century played an important role in the history of Japan. The Portuguese established trade relations between the two countries, introduced Christianity into Japan and, by being the first contact of the Japanese with a different culture, constituted the Other against whom the Japanese identity took shape. Beginning with a historical overview, based on an analysis of textbooks used in Japanese schools and on interviews conducted in Japan, this article examines what the contemporary Japanese learn about the Portuguese and how they are taught to perceive them. The main conclusion is that the Portuguese, trade and Christianity are seen as being closely associated, just as in fact they were in the past.
- “Drunkenness and Dreams”: inebriation and the dream quest among North American IndiansPublication . Trenk, MarinEste artigo argumenta que, juntamente com os sonhos, a embriaguez é percebida pelos Índios da América do Norte como um meio de comunicação com o mundo do espírito. Os primeiros missionários cristãos explicavam a paixão dos nativos pela bebida pela sua auto-avaliação exagerada e pelo desejo de poder, pensando que o álcool e os sonhos constituíam os obstáculos principais para a conversão dos Índios ao Cristianismo. Por outro lado, as explicações dos indígenas para este fenómeno são diferentes das dos observadores brancos. Como é sugerido pelos exemplos das tribos de Ojubwa, de Potawatomi, de Ottawa e muitas outras, os Índios explicam a ligação entre embriaguez e sonhos pela ausência temporária da alma que se encontra a viajar no mundo do espírito. É por isso que uma pessoa embriagada pode ser vista como ‘sagrada’. O álcool, por si só, não causa halucinações, mas o sonho profundo que ele provoca pode ser uma maneira de experienciar ‘visões sagradas’. This paper argues that, along with dreams, drunkenness is perceived by North American Indians as a means of communication with the world of spirit. Early Christian missionaries explained the natives’ passion for drink by their inflated self-esteem and urge for power, regarding alcohol and dreams as the main obstacles on the way to the Indians’ conversion to Christianity. On the other hand, indigenous explanations of drunkenness differ from those of white observers. Drawing on the examples ranging from the Ojibwa, Potawatomi, Ottawa and twentieth-century Montagnais-Naskapi, to the early seventeen-century Micmacs and contemporary Numa and Tarahumara, the author demonstrates that the Indians account for the connection between drunkenness and dreams by a temporary absence of the soul that travels in the world of spirit. That is why a drunken person can even be regarded as ‘sacred’. Alcohol itself does not cause hallucinations but the sound sleep it induces can be a way of experiencing ‘sacred visions’.
- A construção dos problemas públicos: elementos para uma análise do caso TimorPublication . Lança, Isabel BaboTanto na linguagem corrente como na linguagem sociológica fala-se sobretudo de problemas sociais mais do que de problemas públicos. Segundo Gusfield (1981), uma situação torna-se num problema público quando adquire uma dimensão “societal”: é assunto de conflitos, de controvérsia, de debate de opiniões no espaço público, requerendo ser tratada pela acção colectiva dos poderes públicos, das instituições ou dos movimentos sociais. Assim sendo, determinados aspectos são funda-mentais na construção dos problemas públicos: a determinação das causas da situação problemática e a questão da “ownership”, ou seja quem tem o poder para definir o problema e a quem pertence resolvê-lo. O objectivo do presente artigo é o de saber o que podemos entender por uma “cultura dos problemas públicos” e analisar de que modo o caso de Timor-Leste se tornou num problema público internacional, que mobilizou a acção colectiva. Social problems, instead of public problems, are mostly spoken of in both everyday language as well as in sociological language. According to Gusfield (1981), when a situation acquires a social dimension it becomes a public problem: the situation is a matter of controversy and of conflict in the arena of public action. In so doing, it is dealt with by the collective action of public power, of institutions or a social movement. Therefore, specific aspects are fundamental in the construction of public problems: defining the causes of the problematic situation and the question of ownership i.e. who has the power to define the problem and who should solve it. The objective of this article entails knowing what can be understood by a culture of public problems as well as an analysis of the way in which the East Timor case became an international public problem which mobilized a collective action.
- A presença tunisina em PortugalPublication . Cabral, AlcindaEste artigo pretende dar a conhecer parcialmente os resultados de uma investigação que está nos seus inícios e que se quer continuar. Trata-se de apresentar a comunidade tunisina que vive em Portugal e particularmente a população feminina. O sentido que se imprime a este estudo é uma análise dos processos e estratégias de aculturação de cidadãos de um país árabo-muçulmano transplantados para uma sociedade europeia tradicionalmente católica. Para entender condutase trajectórias, remontámos às suas origens, através de um breve percurso histórico-político desde a independência do país até ao presente, tendo como vector a emancipação feminina. One of the aims of this article is to present the results of a study in progress. It describes the Tunisian community in Portugal and the female population in particular. One of the concerns of this study is to analyse the processes and strategies of the acculturation of Arabo-Muslim citizens transplanted into a European catholic society. In order to perceive its ways and manners, the study goes back to its origins of this community. Thus it offers a brief historical and political account from the time of the country’s independence to the present, focusing particularly on the emancipation of women.
- Lewis’s Istra and Frazer’s Ishtar: Cults and rituals in C.S. Lewis’s Till We Have Faces (1956)Publication . Kuteeva, MariaEste artigo examina a influência de The Golden Bough (1890-1915) de Sir James Frazer no último romance de C.S. Lewis Till We Have Faces (1956). O primeiro é um ensaio de antropologia subtitulado “um estudo em magia e religião”, enquanto o último é um romance com subtítulo “um mito recontado”. O foco principal deste artigo reside nas descrições de crenças e práticas religiosas, em particular a temática mítica da mãe divina e seu filho/amante. A relação Frazer-Lewis pode ser vista como um exemplo forte das ligações íntimas entre a academia do século dezanove e a ‘mitopoeia’ do século vinte. Assim, Frazer e Lewis aparecem como criadores de mitos e como antropólogos: Frazer começa como um antropólogo, mas acaba a sua escrita com algo que pode ser visto como uma colecção literária de mitos, enquanto Lewis, criador de mitos, se torna um antropólogo em seu mundo imaginado. This paper examines the influence of Sir James Frazer’s Golden Bough (1890-1915) upon Till We Have Faces (1956), the last novel of C. S. Lewis. The former is a research in anthropology subtitled ‘a study in magic and religion’, whereas the latter is a novel subtitled ‘a myth retold’. The main focus of this article is on the descriptions of religious beliefs and practices, particularly the motif of the divine-mother-and-son/lover. The author argues that the Frazer-Lewis connection can be seen as a strong example of intimate links between nineteenth-century scholarship and twentieth-century mythopoeia. Thus both Frazer and Lewis appear to be mythmakers and anthropologists: Frazer starts as an anthropologist, but ends up writing what in a way can be seen as a literary collection of myths, whereas Lewis-the-mythmaker becomes an anthropologist in his own imaginary world.
- O autêntico e o banal: como descrever a experiência turística?Publication . Campelo, ÁlvaroOs Estudos sobre o turismo passaram por modelos vários, desde os mais tradicionais, até aos que a posmodernidade questionou. A introdução de elementos novos dentro da investigação, como cultura, património, turismo sustentável, e novos espaços de fruição, obrigaram a modelos inovadores na indústria turística. Contudo, acreditamos que estes novos modelos não poderão levar por diante uma correcta abordagem do turismo, se não incluirem nas suas preocupações uma perspectiva antropológica. Tourism studies have undergone various approaches, from the more traditional ones to those questioned by postmodernity. The introduction of new elements such as culture, heritage, sustaining tourism, and others, into the research inevitably caused the emergence of innovative modes in tourism industry. Thus we believe that these new modes will not be able to take forward a correct approach to tourism if they do not take into account an anthropological perspective.