Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
815.57 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente estudo na área da psicologia da aprendizagem tem como
visão principal desenvolver estratégias de aprendizagem para implementá-las na prática do ensino/tutoria da guitarra jazz tanto em contextos formais como informais, com o intuito de ajudar professores nesta prática e, consequentemente, os seus alunos (crianças e adultos). Este estudo contém um syllabus de exames de grau em execução de guitarra jazz/blues, que serve como um guia de aprendizagem estruturado. Foram mencionadas técnicas de motivação para todos os alunos e tutorandos, ajudando-os assim a alcançar os seus objetivos e todo o seu potencial. Adicionalmente, foi defendido que os estudantes de música aprendem melhor através da tutoria do que do ensino no caso da aprendizagem de
um instrumento musical, e que as metodologias de aprendizagem da guitarra e seus fatores psicológicos e psicomotores foram necessários para alcançar esta proposta, utilizando como instrumentos de pesquisa 3 avaliações da tutoria e 3 avaliações dos parâmetros da experiência da aprendizagem observada, para se poder detetar os perfis psicológicos dos estudantes de guitarra jazz.
The main view of the present study is to develop learning strategies to be implemented in the teaching practice of jazz guitar in both formal and informal contexts, with the aim of helping teachers in this practice and, consequently, their students (children and adults). This study contains a syllabus for graded examinations in jazz/blues guitar playing, which serves as a structured learning guide. Were mentioned techniques to motivate all students and tutees, thus helping them achieving their goals and their full potential. Moreover, it was argued that music students learn better through tutoring than teaching in the case of learning a musical instrument, and that the methodologies of learning the guitar and its psychomotor and psychological factors were needed to achieve this proposal, using research instruments like 3 tutoring evaluations and 3 evaluations of the parameters of the learning experience observed, in order to detect the psychological profiles of jazz guitar students.
The main view of the present study is to develop learning strategies to be implemented in the teaching practice of jazz guitar in both formal and informal contexts, with the aim of helping teachers in this practice and, consequently, their students (children and adults). This study contains a syllabus for graded examinations in jazz/blues guitar playing, which serves as a structured learning guide. Were mentioned techniques to motivate all students and tutees, thus helping them achieving their goals and their full potential. Moreover, it was argued that music students learn better through tutoring than teaching in the case of learning a musical instrument, and that the methodologies of learning the guitar and its psychomotor and psychological factors were needed to achieve this proposal, using research instruments like 3 tutoring evaluations and 3 evaluations of the parameters of the learning experience observed, in order to detect the psychological profiles of jazz guitar students.
Description
Relatório apresentado à Universidade Fernando Pessoa como parte dos requisitos para o cumprimento do programa de Pós-Doutoramento em Psicologia da Aprendizagem e do Ensino
Keywords
Estratégias de aprendizagem Motivação Ensino versus tutoria Fatores psicológicos e psicomotores da aprendizagem da
guitarra Learning strategies Motivation Teaching versus tutoring Psychological and psycho-motor factors of guitar learning