Nuestra América
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Nuestra América by Subject "20th century"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Uma breve história do teatro brasileiro modernoPublication . Ferreira, Carolin OverhoffNo século XX , o teatro brasileiro modernizou-se tanto a nível dos mis en scène como da sua dramaturgia. Neste processo de modernização da linguagem cénica e da escrita dramática houve inicialmente um conflito entre a preocupação com temas e problemáticas nacionais e a influência de encenadores e peças estrangeiros. Isto ocorreu sobretudo através dos grupos Os Comediantes e Teatro Brasileiro de Comédia. No início da ditadura, o teatro politizou-se e grupos como o Teatro de Arena e o Teatro de Oficina desenvolveram estilos de encenação e dramaturgias próprias. Este desenvolvimento foi, porém, interrompido pela repressão, censura e auto-censura, como também pela incapacidade de renovação. Enquanto os anos 80 foram caracterizados por um balanço desses impedimentos e uma retomada hesitante, os anos 90 já demonstraram uma diversidade de vertentes, estilos e temas que prometem Teatro de Oficina um complexo e interessante panorama teatral no futuro. In the twentieth century, Brazilian theatre modernized itself as much in terms of mis en scène, as in terms of dramaturgy. During this process of modernization of direction methods and playwriting, a conflict between the interest in national issues and problems and the influence of foreign directors and plays could be noticed initially. This occurred mainly in the two most important theatre groups, Os Comediantes and Teatro Brasileiro de Comédia. In the beginning of the dictatorship, the theatre became political. Groups like the Teatro de Arena and the Teatro de Oficina developed their own styles and were fundamental for the evolution of national playwriting. However, this development was interrupted by repression, censorship, and selfcensorship, as well as by the incapacity of renovation. While the 80s have been characterized by an evaluation of these impediments and a hesitant revival, the 90s already demonstrated a diversity of direction styles and themes that indicate a promising future for Brazilian theatre.
- Historias literarias e historias de la literatura en Bolivia: un proceso a medio caminoPublication . Cajías, DoraEl objeto del presente estudio es analizar las características que han tenido algunos ejemplos de historias de la literatura boliviana a lo largo del Siglo XX. La falta de sistematización y rigu- rosidad en la mayoría de esos textos, considerados tradicionales, determina que los resultados sean poco fi ables, especialmente desde la perspectiva académica. Se dan referencias también, a textos críticos y enfoques novedosos de las últimas décadas que han intentado marcar nuevos rumbos en el estudio de las letras bolivianas. Una primera conclusión es entender que los modelos paradigmáticos de Modernidad y Postmo- dernidad poco pueden aportar a la comprensión del proceso en su conjunto ya que el mismo, salvo muy pocas excepciones, está distanciado de los mencionados modelos. Si nos atenemos a los conceptos de Historia de la Literatura o Historia Literaria, los textos publicados en Bolivia no cumplen a cabalidad con los supuestos requisitos que algunos teóricos han propuesto. The object of this study is to analyze the characteristics represented in some of the histories of Bolivian Literature throughout the 20th century. The lack of systematization and rigor in most of the works considered traditional texts determines that the results are not very trustworty, especially from the academic perspective. Reference is also made to critical texts and innovative approaches of the last decades that have attempted to point out new directions in the study of the Bolivian letters. One fi rst prerequisite is to be aware that the paradigmatic models of Modernity and Postmoder- nity can hardly contribute to the understanding of the literary process as a whole since, except for very few exceptions, this process has remained distant of the mentioned models. If we rely on the concepts of History of Literature or Literary History, the texts published in Bolivia do not fulfi ll the requisites or assumptions proposed by some theoreticians.