FCHS (DCEC) - Dissertações de Mestrado
Permanent URI for this community
Browse
Browsing FCHS (DCEC) - Dissertações de Mestrado by advisor "Campelo, Álvaro"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- The influence of the spanish decentralization process, the european regionalism and globalization in the regionalization of ExtremaduraPublication . Gallardo Mateos, Pedro; Campelo, ÁlvaroThis dissertation makes an overview of the process of regionalization in the Spanish autonomous community of Extremadura in the last 30 years. We explore concepts of region, regionalism and regionalization within a common European framework and within the theories of the New Regionalism in Europe. This paper studies the decentralization process in Spain after the promulgation of the 1978 Constitution, analysing the position and role of Extremadura in that process. Likewise we analyse the role of the so-called Historical Regions in the decentralization process and the creation of Autonomous Communities. We observe some of the regional policies of the European Union in its attempt to create a polycentric network for development where economic and social cohesion are the main premises, promoting diversity as an engine of development and unity. It also embraces highly contested concepts in the social sciences as globalization and regional identities. We addressed the role of regions as autonomous entities in the European Union and on a global space. Likewise approach the capacity for action and cooperation of the regions and their outward promotion. The aim of this dissertation is to try to analyse the influence that the three main factors may have in the process of regionalization of Extremadura. Spanish decentralization process and the creation of Autonomous Communities; the influence of regionalist policies of the European Union in the region concept and its constitution as a protagonist in territorial cohesion policies; and the effects of globalization on local spaces and resurgence of the region and regionalist identities.
- A transposição da cultura criativa das escolas de samba para o contexto organizacional, por meio da analogia inusualPublication . Lucas, Anderson Pinto; Campelo, ÁlvaroEsta dissertação visa identificar os métodos criativos utilizados pelas escolas de samba para a construção de seus espetáculos, tendo em vista as características peculiares deste tipo de organização, permitindo a busca por referências de suas práticas criativas, desde a concepção até a sua aplicação, o que consiste na entrega do produto final, que é demonstrado para todo o seu público no dia do desfile. Apesar de serem significativamente pesquisadas na antropologia e sociologia, tais organizações não ganharam a devida atenção da administração para um estudo mais aprofundado. Porém vem despertando o interesse de grandes organizações públicas e privadas nas questões que envolvem a criatividade e inovação como forma de utilização dos conceitos e métodos criativos aplicados por essas agremiações, a fim de se tornarem mais competitivas em seu segmento de atuação. Em termos aplicativos, a pesquisa busca referências destes métodos criativos aplicados, por meio de conexões com os ativadores criativos, transpondo-os para o contexto organizacional.