Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
675.11 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Este artigo inscreve-se no Ć¢mbito do pensamento artĆstico contemporĆ¢neo. Pretende reflectir
acerca das contaminações de linguagens nos territórios da arte, nomeadamente entre o
fĆlmico e a pintura, cujas relaƧƵes intertextuais tornam-se ambĆguas, abrindo-se Ć polissemia
de sentidos. Toma-se como anÔlise um caso paradigmÔtico destas questões, Julião Sarmento,
cujas obras desconstroem fronteiras artĆsticas entre o cinema e as artes visuais. Sarmento,
subverte referenciais e modos operativos na criação artĆstica, numa perspectiva existencial,
exercita territórios do desejo em múltiplas dimensões. This paper is related to the contemporary artistic thought. It aims at reflecting about the
contaminations of the languages in the fields of art, namely between what film and painting
languages are concerned. These intertextual relationships become ambiguous, allowing a
polysemy of meanings. A paradigmatic case of these questions is Julião Sarmento, whose
paintings shade off artistic frontiers between cinema and visual arts.
Sarmento subverts the referencial system and the operative way in the artistic creation. Furthermore, in an existencial perspective he experiences the territory of desire in multiple dimensions.
Description
Keywords
Arte contemporânea Cinema Estética Intertextualidade Julião Sarmento Pintura Contemporary art Aesthetic Intertextuality Painting
Citation
Revista da Faculdade de CiĆŖncias Humanas e Sociais. Porto. ISSN 1646-0502. 7 (2010) 264-272.