Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
853.01 KB | Adobe PDF | |||
3.49 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O Son-Rise Program® (SRP) é uma metodologia de intervenção com pessoas com autismo que privilegia a relação em detrimento do tratamento, tendo por base os seus princípios orientadores. Segundo o Centro de Tratamento do Autismo da América, esta metodologia tem inúmeros casos de sucesso e há cada vez mais pais a procurá-lo para aprender e aplicar este programa. Tendo sido criado de pais para pais, os estudos existentes, na sua maioria, centram-se no contexto familiar.
Com base no sucesso deste programa e devido à pouca informação existente sobre a sua aplicação em meio escolar, Mota (2014) desenvolveu um estudo neste sentido com uma criança de dez anos numa turma de ensino estruturado. Dado os seus resultados positivos no desenvolvimento da criança, torna-se pertinente prosseguir esta investigação inovadora e levá-la até ao contexto da Educação Pré-Escolar, desenvolvendo uma investigação com o intuito de verificar quais os benefícios desta abordagem no desenvolvimento da comunicação na criança com Perturbações do Espetro do Autismo (PEA) e a sua compatibilidade com as Orientações Curriculares para a Educação Pré-Escolar (OCEPE).
Deste modo, optou-se por realizar um estudo de caso centrado numa criança em idade pré-escolar com diagnóstico clínico de PEA, que frequenta uma sala de Educação Pré-Escolar, à qual o investigador pretendeu implementar o SRP, recorrendo às tabelas de desenvolvimento deste programa adotadas de Mota (2014). Os resultados obtidos apresentam uma evolução progressiva na criança na sua comunicação/ linguagem, crescendo de uma linguagem verbal e não-verbal, sobretudo no âmbito instrumental, para uma linguagem mais social.
The Son-Rise Program (SRP) is an intervention methodology for people with autism that privileges the relationship over treatment, having as a foundation its guiding principles. According to the Autism Treatment Centre of America (ATCA), this method has countless success cases and there more and more parents looking for getting to learn and applying the program. As result from being created among parents, most of the existing studies focus in the family context. Due to this program’s success and to the lack of information about its use on a school environment, Mota (2014) developed a study on a 10 year old infant, integrated in a teaching class. after such positive results on child’s development, it becomes very relevant to pursue this groundbreaking investigation and take it to the level of education (Portugal) “Pré-Escolar”, with the special purpose of understanding and checking the benefits of this approach on the communication process of a child with Autism Spectrum Disorders (ASD; Portugal: Perturbações do Espetro do Autismo - PEA) and its compatibility with Curriculum Orientations of this learning level (Portugal: Orientações Curriculares para a Educação Pré-Escolar - OCEPE). The investigator chose the case study of an infant diagnosed with ASD, with age of 3 and integrated in a class of “Pré-Escolar”, on whom was implemented the SRP, through the program’s development charges used by Mota (2014). Results show a progressive evolution on communication/language of the child, a growth from a verbal and non-verbal language, mainly instrumental, to a more social language.
The Son-Rise Program (SRP) is an intervention methodology for people with autism that privileges the relationship over treatment, having as a foundation its guiding principles. According to the Autism Treatment Centre of America (ATCA), this method has countless success cases and there more and more parents looking for getting to learn and applying the program. As result from being created among parents, most of the existing studies focus in the family context. Due to this program’s success and to the lack of information about its use on a school environment, Mota (2014) developed a study on a 10 year old infant, integrated in a teaching class. after such positive results on child’s development, it becomes very relevant to pursue this groundbreaking investigation and take it to the level of education (Portugal) “Pré-Escolar”, with the special purpose of understanding and checking the benefits of this approach on the communication process of a child with Autism Spectrum Disorders (ASD; Portugal: Perturbações do Espetro do Autismo - PEA) and its compatibility with Curriculum Orientations of this learning level (Portugal: Orientações Curriculares para a Educação Pré-Escolar - OCEPE). The investigator chose the case study of an infant diagnosed with ASD, with age of 3 and integrated in a class of “Pré-Escolar”, on whom was implemented the SRP, through the program’s development charges used by Mota (2014). Results show a progressive evolution on communication/language of the child, a growth from a verbal and non-verbal language, mainly instrumental, to a more social language.
Description
Keywords
Perturbações do espetro do autismo Son-rise program Comunicação Educação pré-escolar Inclusão Autism spectrum disorders Son-rise program Communication Inclusion