LookCrim - Looking at Crime: Communities and Physical Spaces
Permanent URI for this community
"LookCrim - Looking at Crime: Communities and Physical Spaces
Trabalho financiado por Fundos Nacionais através da FCT – Fundação para a Ciência e a Tecnologia no âmbito do projeto PTDC/DIR-DCP/28120/2017
Research work funded by national funds provided by FCT – Fundação para a Ciência e Tecnologia, in the scope of FCT Project PTDC/DIR-DCP/28120/2017"
Browse
Browsing LookCrim - Looking at Crime: Communities and Physical Spaces by Title
Now showing 1 - 10 of 16
Results Per Page
Sort Options
- Análise do meio escolar na perspetiva dos agentes educativos: características, dinâmicas e condutasPublication . Caridade, Sónia; Nunes, Laura M.; Sani, Ana Isabel; Gonçalves, Maria João; Oliveira, Ana; Rodrigues, CarlaA escola possui um papel fundamental no desenvolvimento psicossocial dos jovens, constituindo-se como um meio privilegiado para a sua promoção, mas também para a prevenção dos mais diversos fenómenos sociais. Os profissionais que integram este contexto, por sua vez, representam agentes de mudança fulcrais, devendo por isso ser considerados na avaliação das mais diversas necessidades. O presente estudo com recurso ao método do inquérito por questionário envolveu uma amostra de 302 agentes educativos, com idades compreendidas entre os 29 e os 66 anos, com a maioria dos participantes a pertencer ao sexo feminino. Os resultados apontam para uma perceção favorável dos respondentes a respeito das características do meio físico envolvente, bem como dos funcionamentos interno e externo do meio escolar. Não obstante, os participantes classificaram negativamente o envolvimento dos encarregados de educação nas iniciativas promovidas pelas instituições escolares; e identificaram diversas manifestações comportamentais por parte dos alunos (e.g., absentismo escolar; desrespeito generalizado, entre alunos; agressividade) que importa considerar. No final serão debatidas as implicações práticas e preventivas do presente trabalho.
- Crime (In)Segurança e MediatizaçãoPublication . Estrada, Rui; Dinis, Maria Alzira Pimenta; Maia, Rui Leandro; Nunes, Laura M.; Sani, Ana Isabel; Azevedo, Vanessa; Freitas, Pedro; Gouveia, Feliz Ribeiro; Guerreiro, Maria João; Caridade, Sónia; Oliveira, Gisela; Trindade, Jorge
- Looking at crime – ética e deontologia em contexto de investigação com pessoasPublication . Azevedo, Vanessa; Sani, Ana Isabel; Nunes, Laura M.Atendendo a que os «criminólogos tendem a basear-se principalmente, direta ou indiretamente, em investigação empírica com seres humanos» (Johnstone, 2005, p.60), no âmbito do projeto “Looking at crime: Communities and physical spaces” tornou-se imperativo discutir e balizar um conjunto de princípios éticos e deontológicos. Neste trabalho propomos: i) proceder à contextualização sintética do projeto, ii) identificar as suas especificidades, e iii) sistematizar os princípios éticos e deontológicos considerados, exemplificando a sua implementação. O projeto “Looking at crime: Communities and physical spaces” propõe-se a realizar um retrato abrangente do crime no Centro Histórico do Porto, através da caracterização dos crimes reportados oficialmente, da implementação de um inquérito de vitimação e da observação dos espaços físicos, tendo como população-alvo indivíduos adultos da comunidade. No que concerne às especificidades - com evidentes implicações ético-deontológicas, destacam-se o envolvimento de uma equipa multidisciplinar, a multiplicidade e diversidade das fontes dos dados, a delimitação geográfica e a abordagem de um grupo potencialmente vulnerável, nomeadamente vítimas de crime (Peter & Friedland, 2017). Assim, para além da obtenção das autorizações por parte das várias instituições envolvidas (e.g., Junta de Freguesia, Ministério da Educação), tornou-se imperativo salvaguardar princípios éticos e deontológicos, tais como o consentimento informado, a participação voluntária, a confidencialidade e o anonimato, a relação entre riscos e benefícios (com primazia do critério de risco mínimo), a segurança, a intrusão e a responsabilidade social (Caridade, 2017; Israel & Hay, 2014; Johnstone, 2005; Rhineberger, 2006). Estes princípios concretizam-se em várias estratégias, que perpassam as diferentes fases da investigação.
- Looking at crime: communities and physical spaces. A research project about crime in historic center of PortoPublication . Nunes, L.; Sani, Ana; Azevedo, VanessaWhen a crime occurs, even if not reported, it raises a great concern on a social level, whether because of the complexity of the phenomenon, the persistence over time, the consequences of it, or even because of the space where the crime has taken place. Official records do not take into consideration a certain amount of criminal events, mostly because of non-reported crimes, nor spaces characteristics, which results in a lack of understanding of the global phenomenon and its complexities. This project, involving a multidisciplinary team and focused on Historic Center of Porto, aims to: i) characterize criminal behaviour base on the type of crime, geographic location, and perpetrators; ii) get access to non-reported crimes; iii) identify the signs of crime, or risk of crime, in a school environment; and iv) map out the physical spaces that associate with criminal behaviour. A multisystemic approach will be applied including different contexts and different individuals – i.e., communities and their members, school staff, students and the physical places where the interaction happens. In order to look at crime in a holistic view, data from several sources – official statistical data, self-report surveys, and physical spaces observation - will be collected. In addition, we also aim to combine and integrate these data into a single database. Therefore, the project will provide a comprehensive and deep portrait of crime in Historic Center of Porto, suggesting new criminal preventive strategies that could be put into place. Detailed information about the scope, aims, methods, expected outcomes and research team will be presented in this poster.
- Perceptions of education professionals: contribution to characteristics, dynamics and behaviors in school environmentPublication . Caridade, Sónia; Sani, Ana Isabel; Nunes, Laura M.; Gonçalves, Maria João; Dinis, Maria Alzira PimentaSchool acts as an important mirror of society, reflecting all the social transformations that are taking place. It is also a space where it is possible to use strategies in order to manage and minimize the constant difficulties of everyday life. At the same time, school environment is where the children occupy most of their time, either through participation in the distinct educational activities or in accomplishing other leisure activities. It is also the environment in which the cognitive, psychological and social capacities of young students are encouraged and improved in a structured and pedagogical way. Daily school life is characterized by a plurality of practices and dynamics that, frequently, disrupt the good school functioning, and may also have an important impact on the developmental pathways of children. Behaviours encompassing violence and indiscipline are easily identified as recurring practices in the daily life of different schools, leading to the breakdown of social bonding through the use of force and aggression. The results of a study conducted with educational agents, i.e., teachers and non-teachers, aiming to analyse the perception of these educational professionals about the characteristics, dynamics and behaviours inherent to the internal functioning of the school environment, will be presented, concluding with the main practical and preventive implications of this research.
- Relatório de apresentação dos primeiros resultados do Projeto LookCrimPublication . Nunes, Laura M.; Sani, Ana Isabel; Dinis, Maria Alzira Pimenta; Gouveia, Feliz Ribeiro; Oliveira, Gisela; Guerreiro, Maria João; Freitas, Pedro; Estrada, Rui; Maia, Rui Leandro; Caridade, Sónia; Azevedo, Vanessa; Paulo, Daniela; Santos, Hugo dos; Ferreira, Inês; Gonçalves, Maria João
- Relatório de execução do Projeto LookCrim, da conceptualização à práticaPublication . Nunes, Laura M.; Sani, Ana Isabel; Azevedo, Vanessa; Gouveia, Feliz Ribeiro; Oliveira, Gisela; Dinis, Maria Alzira Pimenta; Guerreiro, Maria João; Freitas, Pedro; Estrada, Rui; Maia, Rui Leandro; Caridade, Sónia; Gonçalves, Maria João; dos Santos, Hugo; Paulo, Daniela
- Report presenting the first results of LookCrim ProjectPublication . Nunes, Laura M.; Sani, Ana Isabel; Dinis, Maria Alzira Pimenta; Gouveia, Feliz Ribeiro; Oliveira, Gisela; Guerreiro, Maria João; Freitas, Pedro; Estrada, Rui; Maia, Rui Leandro; Caridade, Sónia; Azevedo, Vanessa; Paulo, Daniela; dos Santos, Hugo; Ferreira, Inês; Gonçalves, Maria João
- Research report of the LookCrim Project, from conceptualization to practicePublication . Nunes, Laura M.; Sani, Ana Isabel; Azevedo, Vanessa; Gouveia, Feliz Ribeiro; Oliveira, Gisela; Dinis, Maria Alzira Pimenta; Guerreiro, Maria João; Freitas, Pedro; Estrada, Rui; Maia, Rui Leandro; Caridade, Sónia; Gonçalves, Maria João; dos Santos, Hugo; Paulo, Daniela
- School personnel perception of parental involvement and students’ behavior problems: practical implicationsPublication . Caridade, Sónia; Azevedo, Vanessa; Dinis, Maria Alzira Pimenta; Sani, Ana Isabel; Nunes, Laura M.School is a privileged context to prevent specific behavior problems. Parental involvement in school activities is crucial to promote social functioning. This study aimed to access the Portuguese school personnel perception of parental involvement and students’ behavior problems. A study with 333 school personnel, aged between 29 and 66 (M = 50.84, SD = 7.54), was developed. School personnel’s participants rated parental involvement as low and nearly one in five professionals rated student’s general behavior as bad. A significant association between parental involvement and the perception of students’ general behavior was found. 80% of the professionals rating student’s general behavior as bad also rating parental involvement as poor. Additional research into implications of parental involvement in school activities and school students’ behavior problems is necessary aiming assessment, prevention, and intervention strategies in this area.
