Browsing by Author "Antunes, Eva Bolle"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- Afasia progressiva primária e variantesPublication . Antunes, Eva Bolle; Lima, Bruna; Rodrigues, Jessica; Neto, Helena; Correia, Sara; Santos, SaraA afasia progressiva primária é uma patologia neurodegenerativa que provoca a perda gradual da linguagem. Neste artigo é efectuada uma revisão de literatura sobre as suas variantes e manifestações clínicas: afasia progressiva não-fluente, afasia progressiva logopénica e demência semântica ou afasia progressiva fluente. Serão, ainda, discutidos alguns aspectos controversos relativos aos critérios de diagnóstico e às possibilidades nas abordagens de intervenção. Primary progressive aphasia is a neurodegenerative disease which causes a gradual loss of language function. In this paper a literature review is carried out regarding its variants and clinical manifestations: non-fluent progressive aphasia, logopenic progressive aphasia and semantic dementia or fluent progressive aphasia. A few controversial aspects regarding the diagnostic criteria and treatment possibilities will also be discussed.
- Considerações sobre desenvolvimento fonológico e desvios da fala no portuguêsPublication . Antunes, Eva Bolle; Rocha, JoanaA fala e a linguagem são áreas privilegiadas da intervenção dos Terapeutas da Fala, sendo os conhecimentos sobre a aquisição fonológica essenciais para a determinação da natureza de eventuais perturbações e o estabelecimento do plano individual de intervenção. Apresentamos uma compilação de dados relativos ao desenvolvimento fonológico e aos desvios da fala encontrados na população infantil, que poderão ser considerados como uma referência para a realidade portuguesa. Realçamos que se deverão sempre considerar as idiossincrasias de cada criança e das línguas. Speech and language are privileged areas of Speech Therapists’ intervention and knowledge about phonological acquisition is essential for the determination of the nature of possible disorders and the establishment of an individual intervention plan. We present a compilation of data related to the phonological development and speech deviations found on the infant population, which may be considered as a reference to the Portuguese reality. We stress that one should always consider the idiosyncrasies of each child and of the languages.
- Contribuições clínicas da fonética e da fonologiaPublication . Antunes, Eva Bolle; Rocha, JoanaPretendemos com este artigo contribuir para a confluência de informação e para a estruturação de um quadro de referências fundamentado, nos domínios temáticos da fonética e da fonologia, nomeadamente quanto às consoantes, semivogais e sílabas do português europeu. Cremos que estes temas fazem parte de uma base teórica útil para a prática e a investigação clínicas, particularmente no âmbito da terapêutica da fala. We aim with this article to contribute to the confluence of information and to the structuring of a substantiated frame of reference, on the thematic domains of phonetics and phonology, namely regarding the consonants, semivowels and syllables of the European Portuguese. We believe that these subjects are part of a useful theoretical basis for the clinical intervention and research, in particular on the speech therapy field.
- Perturbações do espectro do autismo: avaliação das competências comunicativas, sociais e linguísticasPublication . Marinho, Susana; Gomes, Ana; Vieira, Daniela de Oliveira; Antunes, Eva Bolle; Teixeira, DianaSão escassos os testes específicos de avaliação das competências básicas, comunicativas, sociais e linguísticas que respondam aos desafios colocados pelas crianças com perturbações do espectro do Autismo (peA), daí a necessidade de apresentar e adaptar guiões para português. este trabalho visa contribuir para a adaptação de instrumentos que possibilitem a definição dos objectivos do plano individual de intervenção terapêutica com esta população. In this article we present an adaptation of instruments to evaluate the abilities of children with Autism Spectrum Disorders (ASD), face to the challenges posed for these children and the lack of specific instruments for their assessment in the portuguese language. the areas include basic, social, communicative and linguistic skills, and the main goal is to consider the children’s diversity when confronted with a variety of stimulus, allowing a typical and idiosyncratic analysis of ASD behaviors. our purpose is to provide a guideline for assessment in order to establish an individualized intervention plan.