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Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Este estudo visa conhecer o grau de satisfação das famílias apoiadas pela Equipa
Local de Intervenção de Faro, no concelho de Olhão, contribuindo assim para uma
possível melhoria das práticas de intervenção com enfoque nas famílias.
Assume-se como um estudo de tipo descritivo e de natureza quantitativa, no qual
foi aplicada a Escala Europeia de Satisfação das Famílias em Intervenção Precoce a
cinquenta famílias de crianças apoiadas pela Intervenção Precoce no concelho de Olhão.
Os resultados obtidos, de uma maneira geral, apontam para um elevado grau de
satisfação por parte das famílias. As dimensões que apresentam níveis mais elevados de
satisfação são a Relação entre pais e profissionais, os Direitos dos pais e Modelo de
apoio. Os níveis menos elevados de satisfação são apresentados nas dimensões
Localização e ligações do serviço, Apoio aos pais e Estrutura e administração do
serviço.
Evidenciam-se também correlações existentes entre algumas características
sociodemográficas e o grau de satisfação, designadamente: Os elementos do sexo
masculino apresentam níveis de satisfação significativamente inferiores aos do sexo
feminino na dimensão Apoio aos pais; Os inquiridos que exercem uma profissão
apresentam níveis médios de satisfação significativamente inferiores aos demais
inquiridos na dimensão Localização e ligações do serviço; Quanto mais velha é a
criança maior é a satisfação alusiva à Relação entre pais e profissionais; Quanto mais
tempo a criança estiver a receber apoio do Serviço de Intervenção Precoce maior é a
Satisfação global, bem como maior é a satisfação com Apoio aos pais e com o Apoio à
criança.
This study aims at knowing the degree of satisfaction of families supported by the Local team of intervention of Faro, in the municipality of Olhão, thus contributing to a possible improvement of the intervention practices focusing on families. It is assumed as a descriptive study and quantitative in nature, which was applied to European level of satisfaction of families in early intervention to fifty families of children supported by early intervention in the municipality of Olhão. The results obtained in general point to a high degree of satisfaction on the part of families. The dimensions that present higher levels of satisfaction are the relationship between parents and professionals, parents rights and support model. Lower levels of satisfaction are presented in dimensions Location and service connections, support for parents and Structure and administration of the service. Show correlations also exist between some sociodemographic characteristics and the degree of satisfaction, namely: The male elements present satisfaction levels significantly lower than the female dimension support to parents; Respondents who exercise a profession feature average satisfaction levels significantly lower than the other respondents in the dimension and Location Service connections; The older the child the greater the satisfaction referring to the relationship between parents and professionals; The longer a child is to receive support early intervention service greater overall satisfaction, as well as greater satisfaction with support for the parents and the child support.
This study aims at knowing the degree of satisfaction of families supported by the Local team of intervention of Faro, in the municipality of Olhão, thus contributing to a possible improvement of the intervention practices focusing on families. It is assumed as a descriptive study and quantitative in nature, which was applied to European level of satisfaction of families in early intervention to fifty families of children supported by early intervention in the municipality of Olhão. The results obtained in general point to a high degree of satisfaction on the part of families. The dimensions that present higher levels of satisfaction are the relationship between parents and professionals, parents rights and support model. Lower levels of satisfaction are presented in dimensions Location and service connections, support for parents and Structure and administration of the service. Show correlations also exist between some sociodemographic characteristics and the degree of satisfaction, namely: The male elements present satisfaction levels significantly lower than the female dimension support to parents; Respondents who exercise a profession feature average satisfaction levels significantly lower than the other respondents in the dimension and Location Service connections; The older the child the greater the satisfaction referring to the relationship between parents and professionals; The longer a child is to receive support early intervention service greater overall satisfaction, as well as greater satisfaction with support for the parents and the child support.
Description
Dissertação apresentada à Universidade Fernando Pessoa como parte dos requisitos para obtenção do grau de Mestre em Ciências da Educação: Educação Especial, área de especialização em Domínio da Intervenção Precoce na Infância
Keywords
Intervenção precoce na infância Práticas centradas na família Envolvimento parental Satisfação das famílias Early intervention in childhood Parental involvement Family-centred practice Satisfaction of households