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Abstract(s)
A presente dissertação tem como principal objetivo compreender a evolução da forma urbana da Avenida da República, entre a Ponte Luís I e a Rotunda de Stº Ovídeo, em Vila Nova de Gaia, entre 1886 e 2014. Insere-se este trabalho na conclusão do Mestrado Integrado em Arquitetura e Urbanismo, da Universidade Fernando Pessoa – Porto.
Compreender a importância deste espaço canal, que atravessa todo o século XX (inaugurado parcialmente 14 anos antes, aquando da inauguração da Ponte Luís I, em 1886, ao longo do qual o crescimento urbano assume novos modelos urbanos e se valorizam os meios de comunicação é a principal meta desta investigação.
Vir-se-á a concluir a Avenida da República como uma unidade elementar da morfologia urbana, que incorporou novas qualidades, acumulando à sua função original de eixo de ligação, o suporte de tecido edificado, de espaço público de liberdade, apropriação e utilização, ou seja, espaço de expressão cultural, de memórias individuais e coletivas. Uma infraestrutura de mobilidade rodoviária que assume importância vital na formação e evolução desta malha urbana da cidade de Gaia.
This dissertation aims to understand the evolution of the urban shaping of Avenida da República, between Ponte Luís I and the Stº Ovídio roundabout, in Vila Nova de Gaia, from 1886 to 2014. This work is part of the completion of the Master Degree in Architecture and Urbanism from University Fernando Pessoa – Porto. To understand the importance of this transportation corridor, that endures the whole twentieth century until present time (partially opened 14 years earlier, the inauguration of Ponte Luís I, in 1886), along which urban growth takes on new urban models that differently value the Avenue as mean of communication is the main goal of this research. Conclusion will be drawn placing Avenida da República as a basic unit of urban morphology, which incorporated new qualities over the years, adding to its original function of mere linking road, the urban fabric support and the character of public realm, in other words, becoming a space for/of cultural expression, of individual and collective memories; in short, a road/mobility infrastructure that is of vital importance in the formation and evolution of the urban landscape of the city of Gaia.
This dissertation aims to understand the evolution of the urban shaping of Avenida da República, between Ponte Luís I and the Stº Ovídio roundabout, in Vila Nova de Gaia, from 1886 to 2014. This work is part of the completion of the Master Degree in Architecture and Urbanism from University Fernando Pessoa – Porto. To understand the importance of this transportation corridor, that endures the whole twentieth century until present time (partially opened 14 years earlier, the inauguration of Ponte Luís I, in 1886), along which urban growth takes on new urban models that differently value the Avenue as mean of communication is the main goal of this research. Conclusion will be drawn placing Avenida da República as a basic unit of urban morphology, which incorporated new qualities over the years, adding to its original function of mere linking road, the urban fabric support and the character of public realm, in other words, becoming a space for/of cultural expression, of individual and collective memories; in short, a road/mobility infrastructure that is of vital importance in the formation and evolution of the urban landscape of the city of Gaia.
Description
Dissertação apresentada à Universidade Fernando Pessoa como parte dos requisitos para obtenção do grau de Mestre em Arquitetura e Urbanismo
Keywords
Avenida Desenho Forma Urbanismo Avenue Design Form Urban Planning