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Dissertação_de_mestrado_40682 | 1.87 MB | Adobe PDF | ||
Anexos_dissertação_de_mestrado_40682 | 8.11 MB | Adobe PDF |
Authors
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Abstract(s)
Esta abordagem histórica investiga o modo como ocorreu a formação e estruturação do negócio da publicidade, bem como a formação de profissionais que pudessem atuar de forma competente neste setor em Mato Grosso, em um período em que não havia faculdades de comunicação no estado. A investigação histórica buscou conhecer qual foi o papel de uma das agências pioneiras, a MCA Propaganda, e qual a importância de seu fundador, Mauro Cid Nunes da Cunha, no fomento mercadológico da área de Publicidade e Propaganda em Mato Grosso, no período entre 1989 até 1990, bem como, também, identificar quais foram os principais e verdadeiros atores e sua participação no processo de implantação do mercado Publicitário em Mato Grosso. Através do depoimento dos participantes entrevistados interessou-nos confirmar, ou não, a afirmação de que a MCA Propaganda foi, além de agência, uma escola de publicidade em Mato Grosso e uma incubadora de novas agências, antes da fundação do Curso de Publicidade e Propaganda da UFMT (Universidade Federal de Mato Grosso). Entre estas questões, foi igualmente o nosso objetivo contar um pouco da história da Publicidade em Mato Grosso e seu desenvolvimento através da oralidade de depoimentos de quem vivenciou o período pesquisado.
This historical approach aims to investigate how the formation and structuring of the advertising business occurred, as well as the training of professionals who could act competently in this sector in Mato Grosso, at a time when there were no communication faculties in the state. This historical investigation aimed to understand the role of one of the pioneering agencies, MCA Propaganda, and the significance of its founder, Mauro Cid Nunes da Cunha, in the market development of the Advertising and Publicity sector in Mato Grosso during the period from 1989 to 1990. Additionally, it sought to identify the key and true actors and their participation in the establishment of the advertising market in Mato Grosso. Through the testimony of the interviewed participants, the investigation aimed to confirm or disprove the assertion that MCA Propaganda was not only an agency but also a school of advertising in Mato Grosso and an incubator of new agencies before the founding of the Advertising and Publicity Course at UFMT (Federal University of Mato Grosso). Among these issues, this dissertation also sought to recount a bit of the history of advertising in Mato Grosso and its development through the oral testimonies of those who experienced the period under research.
This historical approach aims to investigate how the formation and structuring of the advertising business occurred, as well as the training of professionals who could act competently in this sector in Mato Grosso, at a time when there were no communication faculties in the state. This historical investigation aimed to understand the role of one of the pioneering agencies, MCA Propaganda, and the significance of its founder, Mauro Cid Nunes da Cunha, in the market development of the Advertising and Publicity sector in Mato Grosso during the period from 1989 to 1990. Additionally, it sought to identify the key and true actors and their participation in the establishment of the advertising market in Mato Grosso. Through the testimony of the interviewed participants, the investigation aimed to confirm or disprove the assertion that MCA Propaganda was not only an agency but also a school of advertising in Mato Grosso and an incubator of new agencies before the founding of the Advertising and Publicity Course at UFMT (Federal University of Mato Grosso). Among these issues, this dissertation also sought to recount a bit of the history of advertising in Mato Grosso and its development through the oral testimonies of those who experienced the period under research.
Description
Keywords
História Comunicação Publicidade e propaganda Mercado Mato Grosso History Communication Advertising and publicity Market