Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
511.03 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Como forma de agregar valor às organizações públicas federais brasileiras foi instituída pelo Decreto nº 5.707/2006, a política para o desenvolvimento de pessoal que define onze diretrizes orientadas para as competências organizacionais e individuais e possibilitou criar trilhas de aprendizagem por competências como formas diversificadas de aprendizagem, levando em consideração que todas as pessoas são diferentes e que, portanto, todas aprendem de formas diferentes. Para tanto, foi utilizada a metodologia de mapeamento de competências que resultou em variadas estratégias para a oferta de trilhas de aprendizagem por competências numa Instituição Federal de Ensino Superior (IES) com uma força de trabalho aproximada de 5.000 servidores, distribuídos em 128 cargos diferentes, resultando num processo de pouca adesão entre o público alvo dos eventos de capacitação oferecidos em formato de trilhas, instigando, por isso, a necessidade de aumentar os esforços de investigações a este respeito.
As a way of adding value to Brazilian federal public organizations, the Decree nº. 5.707/2006 established the policy for the development of personnel that defines eleven guidelines oriented to organizational and individual competencies and made it possible to create learning trails through competences as diverse forms of learning, considering that all people are different and therefore they learn in different ways. In the first phase of the project, the institution's competency mapping was carried out at a Federal Higher Education Institution (FHEI) with a workforce of approximately 5.000, distributed in 128 different positions. Resulting in a process of low adherence among the target audience of the training events offered in track format, but provoking a search for methods of offering training in this format and at the same time contributing to increase research efforts in this regard.
As a way of adding value to Brazilian federal public organizations, the Decree nº. 5.707/2006 established the policy for the development of personnel that defines eleven guidelines oriented to organizational and individual competencies and made it possible to create learning trails through competences as diverse forms of learning, considering that all people are different and therefore they learn in different ways. In the first phase of the project, the institution's competency mapping was carried out at a Federal Higher Education Institution (FHEI) with a workforce of approximately 5.000, distributed in 128 different positions. Resulting in a process of low adherence among the target audience of the training events offered in track format, but provoking a search for methods of offering training in this format and at the same time contributing to increase research efforts in this regard.
Description
Keywords
Trilhas de aprendizagem Gestão por competências Organizações públicas Learning trails Competency management Public organizations
Citation
Chagas, R.A., Costa, T.D., Ribeiro, N.M.(2019). Trilhas de Aprendizagem por Competências na Capacitação: Um exemplo no Setor Público. Práticas em Gestão Pública Universitária, 3(1), 45-57.