Repository logo
 
Publication

Communication skills in basic training of physiotherapy students: e-delphi study

dc.contributor.authorAlmeida Santos, Leonor
dc.contributor.authorQueirós, Sílvia
dc.contributor.authorCouto, Germano
dc.contributor.authorMeneses, Rute
dc.date.accessioned2023-09-05T13:00:35Z
dc.date.available2023-09-05T13:00:35Z
dc.date.issued2022
dc.date.updated2023-09-01T11:30:17Z
dc.description.abstractIntrodução: A elevada importância da comunicação clínica/em saúde como competência vital na prestação de cuidados e fundamental na educação para a saúde, determinou a relevância do seu ensino, aconselhando-se que este seja introduzido na aprendizagem pré-graduada. Objetivos: Identificar, por consenso de peritos, as competências de comunicação clínica/em saúde a ensinar aos estudantes de fisioterapia, na sua formação de base (licenciatura). Métodos: De maio a setembro de 2020 procedeu-se à aplicação de questionários online a um painel de 21 peritos em comunicação clínica/em saúde, seguindo a técnica e-Delphi até se obter consenso. Resultados: Foram identificadas 27 competências de comunicação clínica/em saúde, das quais 25 obtiveram consenso ≥80% na classificação do grau de importância, bem como as 10 mais importantes a ensinar aos estudantes de fisioterapia, no que respeita à sua formação de base (licenciatura). Conclusão: O estudo permitiu especificar e listar as competências de comunicação centrais, na formação pré-graduada em fisioterapia, podendo futuramente servir como proposta de novos conteúdos programáticos nesta área, bem como no desenvolvimento de uma unidade curricular transversal aos cursos de licenciatura em fisioterapia do ensino superior em Portugal, procurando dotar os futuros fisioterapeutas portugueses com as mesmas competências de comunicação clínica/em saúde.pt_PT
dc.description.abstractIntroduction: The high relevance of clinical/healthcare communication as a vital skill in the provision of care and paramount in healthcare education determined the relevance of its teaching, and recommendations are to introduce it in undergraduate learning. Objetives: Identify, via expert consensus, the clinical/healthcare communication skills to be taught to physiotherapy students in their basic training (degree). Methods: From May to September 2020 online questionnaires was implemented in a panel of 21 experts in clinical/healthcare communication, following the e-Delphi technique until consensus was attained. Results: Twenty-seven clinical/healthcare communication skills were identified, of which 25 had a consensus of ≥80% in the ranking of the degree of importance, as well as the 10 most important to teach to physiotherapy students in terms of their basic training (degree). Conclusion: The study allowed the specification and listing of the central communication skills in pre-graduate training in physiotherapy, which may serve, in the future, as a proposal for new syllabuses in this area, as well as for the development of a curricular unit that cuts across the higher education physiotherapy degree courses in Portugal, seeking to equip future Portuguese physiotherapists with the same clinical/healthcare communication skills.pt_PT
dc.description.abstractIntroducción: La gran importancia de la comunicación en materia de salud, como competencia vital en la prestación de cuidados y primordial en la educación sanitaria, determinó la pertinencia de su enseñanza, y las recomendaciones son introducirla en el aprendizaje de pregrado. Objetivos: Identificar, a través del consenso de expertos, las habilidades de comunicación en salud que deben ser enseñadas a los estudiantes de fisioterapia en su formación básica (grado). Métodos: De mayo a septiembre de 2020 se aplicó cuestionarios online en un panel de 21 expertos en comunicación en salud, siguiendo la técnica e-Delphi hasta alcanzar el consenso. Resultados: Se identificaron 27 habilidades de comunicación en salud, de las cuales 25 tuvieron un consenso de ≥80% en el ranking del grado de importancia, así como las 10 más importantes para enseñar a los estudiantes de fisioterapia en cuanto a su formación básica (grado). Conclusión: El estudio permitió especificar y enumerar las competencias comunicativas centrales en la formación de pregrado en fisioterapia, lo que puede servir, en el futuro, como propuesta para nuevos planes de estudio en esta área, así como para el desarrollo de una unidad curricular transversal a los cursos de grado de fisioterapia de la enseñanza superior en Portugal, buscando dotar a los futuros fisioterapeutas portugueses de las mismas competencias comunicativas en salud.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationSantos, L. A., Queirós, S., Couto, G., & Meneses, R. (2022). Communication skills in basic training of physiotherapy students: e-delphi study. Millenium - Journal of Education, Technologies and Health, 2(ed espec nº11), e27562.pt_PT
dc.identifier.doi10.29352/mill0211e.27562pt_PT
dc.identifier.eissn1647-662X
dc.identifier.issn0873-3015
dc.identifier.slugcv-prod-3330508
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10284/11994
dc.language.isoengpt_PT
dc.publisherInstituto Politécnico de Viseupt_PT
dc.relation.ispartofseries2;
dc.subjectComunicação em saúdept_PT
dc.subjectTécnica de Delphipt_PT
dc.subjectEstudantespt_PT
dc.subjectFisioterapiapt_PT
dc.subjectHealthcare communicationpt_PT
dc.subjectDelphi-techniquept_PT
dc.subjectStudentspt_PT
dc.subjectPhysiotherapypt_PT
dc.subjectComunicación en saludpt_PT
dc.subjectTécnica Delphipt_PT
dc.subjectEstudiantespt_PT
dc.titleCommunication skills in basic training of physiotherapy students: e-delphi studypt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.conferencePlaceViseu, Portugalpt_PT
oaire.citation.endPage10pt_PT
oaire.citation.issueEdição especial nº 11pt_PT
oaire.citation.startPage1pt_PT
oaire.citation.titleMillenium - Journal of Education, Technologies, and Healthpt_PT
person.familyNameAlmeida Santos
person.familyNameCouto
person.familyNameMeneses
person.givenNameLeonor
person.givenNameGermano
person.givenNameRute F
person.identifierdCk1KLoAAAAJ
person.identifier.ciencia-id771E-D93B-8E21
person.identifier.ciencia-id9210-F958-128F
person.identifier.orcid0000-0002-5695-3666
person.identifier.orcid0000-0002-5423-7375
person.identifier.orcid0000-0002-7189-3139
person.identifier.scopus-author-id57197548468
person.identifier.scopus-author-id23397995100
rcaap.cv.cienciaid9210-F958-128F | Rute F Meneses
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication6a4571ff-8360-439f-8879-09fb6e5a9f9e
relation.isAuthorOfPublication6c338f47-bf07-46dd-a481-faa6b7859871
relation.isAuthorOfPublicationa9d1eeee-dfee-4191-a92a-bc03a44e6595
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery6c338f47-bf07-46dd-a481-faa6b7859871

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Communication skills in basic training of physiotherapy students: e-delphi study.pdf
Size:
520.57 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.64 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: