Repository logo
 
Publication

A perceção dos professores do 1º ciclo do ensino básico e de educação especial face à utilização das TIC para o ensino/aprendizagem de alunos com Trissomia 21

datacite.subject.fosCiências Sociais::Ciências da Educaçãopt_PT
datacite.subject.fosCiências Sociais::Psicologiapt_PT
dc.contributor.advisorCoelho, Fátima
dc.contributor.authorCarmo, Carla Isabel Fernandes do
dc.date.accessioned2017-12-14T16:51:01Z
dc.date.available2017-12-14T16:51:01Z
dc.date.issued2017-12-12
dc.description.abstractA utilização das Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC), na área da educação, tem-se revelado um suporte às aprendizagens dos alunos com Trissomia 21 e com Necessidades Educativas Especiais (NEE), em geral, proporcionando-lhes o desenvolvimento das suas capacidades e competências funcionais, para além de facilitar uma maior inclusão na escola e na sociedade. Existem cada vez mais estudos sobre a utilização das Tecnologias de Informação e Comunicação com alunos com NEE e em particular com Trissomia 21. Contudo, não foram encontrados estudos realizados no Algarve relativamente a esta temática. O presente estudo tem como objetivo geral conhecer a perceção dos Professores do 1.º Ciclo do Ensino Básico e de Educação Especial, face à utilização das TIC no ensino/aprendizagem dos alunos com Trissomia 21, das escolas públicas da região do Algarve. Trata-se de um estudo descritivo e de natureza quantitativa, no qual se optou por recolher os dados através da utilização de um inquérito por questionário, que foi preenchido por cento e trinta professores do 1.º Ciclo e de Educação Especial. Pode-se concluir que, em geral, os professores dão muita importância à utilização das TIC para o ensino/ aprendizagem dos alunos com Trissomia 21. A maioria dos docentes que trabalha ou já trabalhou com alunos com Trissomia 21 recorre às TIC no processo de ensino/ aprendizagem de alunos, contudo, excetuando a utilização do computador, a utilização das demais tecnologias é pouco frequente. Nos docentes com especialização existe uma maior perceção de boa preparação, ao nível das TIC, de modo a utilizá-las na sua sala de aula e nomeadamente com alunos com NEE, do que nos docentes sem especialização.pt_PT
dc.description.abstractThe use of Information and Communication Technologies (ICT), in the area of education, has been shown to support the learning of students with Trisomy 21 and Special Educational Needs (SEN), in general, providing them with the development of their abilities and functional skills, in addition to facilitating a greater inclusion in school and society. There are increasing studies on the use of Information and Communication Technologies with students with SEN and in particular with Trisomy 21. However, no studies were found in the Algarve regarding this problematic. The main goal of this study is to know the perception of teachers in Primary Education and Special Education, regarding the use of ICT in teaching / learning of students with Trisomy 21, in public schools in the Algarve region. This is a descriptive and quantitative study for which we decided to collect data by means of a questionnaire survey, which was answered by one hundred and thirty teachers of Primary Education and Special Education. We can conclude that, in general, teachers attach great importance to the use of ICT for teaching / learning of students with Trisomy 21. Most of the teachers who work or have worked with students with Trisomy 21 use ICT in the teaching / learning process. However, except for the use of computers, the use of other technologies is infrequent. Among specialized teachers there is a great perception of good preparation in terms of ICT in order to use them in their classroom, especially with students with SEN, than in non-specialized teachers.The use of Information and Communication Technologies (ICT), in the area of education, has been shown to support the learning of students with Trisomy 21 and Special Educational Needs (SEN), in general, providing them with the development of their abilities and functional skills, in addition to facilitating a greater inclusion in school and society. There are increasing studies on the use of Information and Communication Technologies with students with SEN and in particular with Trisomy 21. However, no studies were found in the Algarve regarding this problematic. The main goal of this study is to know the perception of teachers in Primary Education and Special Education, regarding the use of ICT in teaching / learning of students with Trisomy 21, in public schools in the Algarve region. This is a descriptive and quantitative study for which we decided to collect data by means of a questionnaire survey, which was answered by one hundred and thirty teachers of Primary Education and Special Education. We can conclude that, in general, teachers attach great importance to the use of ICT for teaching / learning of students with Trisomy 21. Most of the teachers who work or have worked with students with Trisomy 21 use ICT in the teaching / learning process. However, except for the use of computers, the use of other technologies is infrequent. Among specialized teachers there is a great perception of good preparation in terms of ICT in order to use them in their classroom, especially with students with SEN, than in non-specialized teachers.pt_PT
dc.identifier.tid202212327
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10284/6341
dc.language.isoporpt_PT
dc.subjectProfessorespt_PT
dc.subjectPerceçãopt_PT
dc.subjectTecnologias de Informação e Comunicaçãopt_PT
dc.subjectNecessidades educativas especiaispt_PT
dc.subjectInclusãopt_PT
dc.subjectTrissomia 21pt_PT
dc.subjectTeacherspt_PT
dc.subjectPerceptionpt_PT
dc.subjectInformation and communication technologiespt_PT
dc.subjectSpecial educational needspt_PT
dc.subjectInclusionpt_PT
dc.subjectTrisomy 21pt_PT
dc.titleA perceção dos professores do 1º ciclo do ensino básico e de educação especial face à utilização das TIC para o ensino/aprendizagem de alunos com Trissomia 21pt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsclosedAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameCiências da Educação: Educação Especial, área de especialização em Domínio Cognitivo e Motorpt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
DM_Carla Carmo.pdf
Size:
2.59 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: