Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
30723 | 6.76 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Considerando a diversidade cultural e linguística que existe no Brasil, a presente investigação visa compreender como se processa a diferenciação pedagógica junto a turmas frequentadas, majoritariamente, por estudantes pertencentes ao Estado de Roraima (Amazônia). Pretende-se compreender como se promovem atividades inclusivas junto a estudantes de culturas diferentes e como os docentes interpretam as questões relacionadas com o desenvolvimento das funções executivas na linguagem oral e na escrita das crianças. A presente investigação, intitulada “Educação Escolar Indígena no Estado de Roraima”, busca compreender a diferenciação pedagógica, refletir e esclarecer como as estratégias pedagógicas podem facilitar a aprendizagem da linguagem oral e escrita, por meio de dinâmicas relacionadas com as funções executivas. Esta investigação tem como objetivo geral: analisar e entender como as crianças indígenas se apropriam da linguagem oral e escrita por meio de estratégias relacionadas com as funções executivas. O presente estudo trata-se de uma pesquisa exploratória/descritiva, articulando metodologias qualitativas e quantitativas. Considerou-se uma abordagem mista, considerando que esta proporciona resultados significativos e concede uma melhor compreensão do fenômeno em estudo. Este tipo de abordagem permite ao pesquisador uma visão mais ampla do cotidiano escolar e, por meio da narrativa produzida, apoiar estudos futuros sobre essa realidade. A pesquisa foi desenvolvida com 20 professores que estavam a lecionar junto da população indígena, do município de Boa Vista, Roraima, no qual houve a observação do território, o registro e a entrevista aos participantes. Desta investigação, conclui-se que a diferenciação pedagógica é fundamental para respeitar a diversidade de culturas e etnias existentes nas escolas brasileiras. Estas ações contribuem para diminuir as diferenças e construir mecanismos pedagógicos que possibilitem um diálogo intercultural. Quanto às funções executivas, estas indicam que essas habilidades cognitivas são essenciais para o sucesso acadêmico das crianças indígenas. As funções executivas incluem processos como atenção seletiva, memória de trabalho, planejamento, tomada de decisão, inibição de respostas automáticas, resolução de problemas e auto-monitoramento. A sua promoção pode potencializar a capacidade deles em gerenciar suas próprias aprendizagens, desenvolver habilidades de leitura e escrita de maneira mais eficaz e integrar conhecimentos de suas culturas nativas com os conteúdos curriculares.
Considering the cultural and linguistic diversity that exists in Brazil, the present investigation aims to understand how the pedagogical differentiation is processed among classes attended, mostly, by students belonging to the State of Roraima (Amazon). The aim is to understand how inclusive activities are promoted with students from different cultures and how teachers interpret issues related to the development of executive functions in children's oral and written language. The present investigation, entitled “Indigenous School Education in the State of Roraima”, seeks to understand the pedagogical differentiation, reflect and clarify how pedagogical strategies can facilitate the learning of oral and written language, through dynamics related to executive functions. This investigation has the general objective: to analyze and understand how indigenous children appropriate oral and written language through strategies related to executive functions. The present study is exploratory/descriptive research, articulating qualitative and quantitative methodologies. A mixed approach was considered, considering that it provides significant results and grants a better understanding of the phenomenon under study. This type of approach allows the researcher to have a broader view of the school routine and, through the produced narrative, support future studies on this reality. The research was carried out with 20 teachers who were teaching with the indigenous population, in the municipality of Boa Vista, Roraima, in which the territory was observed, the participants were recorded and interviewed. From this investigation, it is concluded that pedagogical differentiation is essential to respect the diversity of cultures and ethnicities existing in Brazilian schools. These actions help to reduce differences and build pedagogical mechanisms that make an intercultural dialogue possible. Regarding executive functions, these indicate that these cognitive skills are essential for the academic success of indigenous children. Executive functions include processes such as selective attention, working memory, planning, decision-making, inhibition of automatic responses, problem-solving, and self-monitoring. Promoting these functions can enhance their ability to manage their own learning, develop reading and writing skills more effectively, and integrate knowledge of their native cultures with the curriculum content.
Considerando la diversidad cultural y lingüística que existe en Brasil, la presente investigación tiene como objetivo comprender cómo se procesa la diferenciación pedagógica entre las clases a las que asisten, en su mayoría, estudiantes pertenecientes al Estado de Roraima (Amazonas). El objetivo es comprender cómo se promueven actividades inclusivas con estudiantes de diferentes culturas y cómo los docentes interpretan cuestiones relacionadas con el desarrollo de las funciones ejecutivas en el lenguaje oral y escrito de los niños. La presente investigación, titulada “Educación Escolar Indígena en el Estado de Roraima”, busca comprender la diferenciación pedagógica, reflexionar y esclarecer cómo las estrategias pedagógicas pueden facilitar el aprendizaje del lenguaje oral y escrito, a través de dinámicas relacionadas con las funciones ejecutivas. Esta investigación tiene como objetivo general: analizar y comprender cómo los niños indígenas se apropian del lenguaje oral y escrito a través de estrategias relacionadas con las funciones ejecutivas. El presente estudio es una investigación exploratoria/descriptiva, articulando metodologías cualitativas y cuantitativas. Se consideró un enfoque mixto, considerando que brinda resultados significativos y otorga una mejor comprensión del fenómeno en estudio. Este tipo de abordaje permite al investigador tener una visión más amplia del cotidiano escolar y, a través de la narrativa producida, sustentar futuros estudios sobre esta realidad. La investigación se realizó con 20 docentes que se encontraban impartiendo clases con la población indígena, en el municipio de Boa Vista, Roraima, en la cual se observó el territorio, se grabó y entrevistó a los participantes. A partir de esta investigación, se concluye que la diferenciación pedagógica es fundamental para respetar la diversidad de culturas y etnias existente en las escuelas brasileñas. Estas acciones ayudan a reducir las diferencias y construyen mecanismos pedagógicos que hacen posible un diálogo intercultural.
Considering the cultural and linguistic diversity that exists in Brazil, the present investigation aims to understand how the pedagogical differentiation is processed among classes attended, mostly, by students belonging to the State of Roraima (Amazon). The aim is to understand how inclusive activities are promoted with students from different cultures and how teachers interpret issues related to the development of executive functions in children's oral and written language. The present investigation, entitled “Indigenous School Education in the State of Roraima”, seeks to understand the pedagogical differentiation, reflect and clarify how pedagogical strategies can facilitate the learning of oral and written language, through dynamics related to executive functions. This investigation has the general objective: to analyze and understand how indigenous children appropriate oral and written language through strategies related to executive functions. The present study is exploratory/descriptive research, articulating qualitative and quantitative methodologies. A mixed approach was considered, considering that it provides significant results and grants a better understanding of the phenomenon under study. This type of approach allows the researcher to have a broader view of the school routine and, through the produced narrative, support future studies on this reality. The research was carried out with 20 teachers who were teaching with the indigenous population, in the municipality of Boa Vista, Roraima, in which the territory was observed, the participants were recorded and interviewed. From this investigation, it is concluded that pedagogical differentiation is essential to respect the diversity of cultures and ethnicities existing in Brazilian schools. These actions help to reduce differences and build pedagogical mechanisms that make an intercultural dialogue possible. Regarding executive functions, these indicate that these cognitive skills are essential for the academic success of indigenous children. Executive functions include processes such as selective attention, working memory, planning, decision-making, inhibition of automatic responses, problem-solving, and self-monitoring. Promoting these functions can enhance their ability to manage their own learning, develop reading and writing skills more effectively, and integrate knowledge of their native cultures with the curriculum content.
Considerando la diversidad cultural y lingüística que existe en Brasil, la presente investigación tiene como objetivo comprender cómo se procesa la diferenciación pedagógica entre las clases a las que asisten, en su mayoría, estudiantes pertenecientes al Estado de Roraima (Amazonas). El objetivo es comprender cómo se promueven actividades inclusivas con estudiantes de diferentes culturas y cómo los docentes interpretan cuestiones relacionadas con el desarrollo de las funciones ejecutivas en el lenguaje oral y escrito de los niños. La presente investigación, titulada “Educación Escolar Indígena en el Estado de Roraima”, busca comprender la diferenciación pedagógica, reflexionar y esclarecer cómo las estrategias pedagógicas pueden facilitar el aprendizaje del lenguaje oral y escrito, a través de dinámicas relacionadas con las funciones ejecutivas. Esta investigación tiene como objetivo general: analizar y comprender cómo los niños indígenas se apropian del lenguaje oral y escrito a través de estrategias relacionadas con las funciones ejecutivas. El presente estudio es una investigación exploratoria/descriptiva, articulando metodologías cualitativas y cuantitativas. Se consideró un enfoque mixto, considerando que brinda resultados significativos y otorga una mejor comprensión del fenómeno en estudio. Este tipo de abordaje permite al investigador tener una visión más amplia del cotidiano escolar y, a través de la narrativa producida, sustentar futuros estudios sobre esta realidad. La investigación se realizó con 20 docentes que se encontraban impartiendo clases con la población indígena, en el municipio de Boa Vista, Roraima, en la cual se observó el territorio, se grabó y entrevistó a los participantes. A partir de esta investigación, se concluye que la diferenciación pedagógica es fundamental para respetar la diversidad de culturas y etnias existente en las escuelas brasileñas. Estas acciones ayudan a reducir las diferencias y construyen mecanismos pedagógicos que hacen posible un diálogo intercultural.
Description
Keywords
Educação Indígenas Alfabetização Funções executivas Oralidade Leitura Escrita Education Indigenous people Literacy Executive functions Orality Reading Writing Alfabetización Funciones ejecutivas Lectura