| Name: | Description: | Size: | Format: | |
|---|---|---|---|---|
| 23594 | 878.45 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
A finalidade deste estudo foi ter conhecimento da perspetiva dos Educadores de Infância quanto às Perturbações de Comunicação e Linguagem mais frequentes nos Jardins de Infância e importância do seu encaminhamento para a terapia da fala, a fim de averiguar quais as medidas consideradas como facilitadoras para uma deteção/intervenção precoce mais eficaz das Perturbações da Comunicação e Linguagem. Para tal elaborou-se um questionário que foi aplicado a 30 educadores de infância. Sendo o Educador de Infância o profissional que se encontra mais próximo da criança no seu período de desenvolvimento, é um elemento fundamental na deteção precoce destas perturbações e verifica-se que o seu conhecimento sobre as mesmas é insuficiente, tal como o reconhecimento dos sinais indicativos de possíveis perturbações de comunicação e linguagem. Desta forma confirma-se a necessidade de uma cooperação mais estreita entre estes profissionais e o terapeuta da fala a fim de delinear linhas de intervenção conjuntas para uma deteção/intervenção precoce mais eficaz das perturbações da comunicação e linguagem.
The purpose of this study was that knowledge from the perspective of Kindergarten as the Communication and Language Disorders more common in Kindergartens and importance of their referral for speech therapy, to ascertain what measures considered as facilitators for a detection and more effective early intervention of Language and Communication disorders. To this end was prepared a questionnaire that was administered to 30 kindergarten teachers. The kindergarten teacher is the professional nearest child in their period of development and it is a key element in early detection of these disorders and it is found that their knowledge is insufficient, such as the recognition of indicative signs of communication and language disorders. Thus confirms the need of a closer cooperation between these professionals and the speech therapist in order to delineate lines of a mutual intervention for a early detection/intervention more effective in support of communication and language disorders.
The purpose of this study was that knowledge from the perspective of Kindergarten as the Communication and Language Disorders more common in Kindergartens and importance of their referral for speech therapy, to ascertain what measures considered as facilitators for a detection and more effective early intervention of Language and Communication disorders. To this end was prepared a questionnaire that was administered to 30 kindergarten teachers. The kindergarten teacher is the professional nearest child in their period of development and it is a key element in early detection of these disorders and it is found that their knowledge is insufficient, such as the recognition of indicative signs of communication and language disorders. Thus confirms the need of a closer cooperation between these professionals and the speech therapist in order to delineate lines of a mutual intervention for a early detection/intervention more effective in support of communication and language disorders.
Description
Projeto de Graduação apresentado à Universidade Fernando Pessoa como parte dos requisitos para obtenção do grau de Licenciada em Terapêutica da Fala
Keywords
Educadores Ensino pré-escolar Terapia da fala Perturbações da comunicação Perturbações da linguagem Kindergarten teacher Pre-school education Speech therapy Communication disorders Language disorders
