Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.76 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
A saúde é um tema que a todos diz respeito sobretudo aos profissionais da área. Ensinar saúde passa não só pela transmissão de conhecimentos como também por incutir a necessidade de adoptar comportamentos preventivos e saudáveis para com a saúde de cada um.
A monografia aqui apresentada está dividida em duas partes, uma de revisão bibliográfica e outra de investigação científica. Os dados recolhidos têm por objectivo concluir acerca da mudança de atitude em relação aos comportamentos para com a saúde de alunos a frequentar um curso na área das ciências da saúde.
Utilizou-se uma amostra de 147 alunos distribuídos pelo 1° (n=86) e 5° (n=61) anos de escolaridade do curso de Ciências Farmacêuticas da Universidade Fernando Pessoa. A recolha de dados foi realizada através de um questionário aplicado a cada um dos referidos anos lectivos. A análise estatística foi realizada utilizando os testes de Qui-quadrado (com correcção de Yates) e a Prova Exacta de Fisher, considerando-se diferenças significativas para valores de p<0,05.
O estudo encontrou diferenças significativas entre os dois grupos estudados nomeadamente no que se refere ao IMC, ao consumo tabágico, à frequência da automedicação e a alguns alimentos e bebidas ingeridos.
A realização deste estudo contribuiu para um maior conhecimento em relação às diferenças, expectáveis ou não, entre a percepção de saúde no início de um percurso académico e no fim do mesmo.
Health is an issue that concerns everyone especially the professionals. Teaching health depends not only on knowledge transmission but also for instilling the need to adopt preventive and healthy behaviors for the health of each. The monography presented here is divided in two parts, a literature review and another of scientific research. The data collected here aim to conclude about the change of attitude in health behaviors of students attending a course in the area of health sciences. We used a sample of 147 students, distributed by the 1s' (n = 86) and 5th (n = 61) years of schooling of the degree of Pharmaceutical Sciences in the Universidade Fernando Pessoa. Data collection was conducted through a survey applied to each of those school years. Statistical analysis was performed using the chi-square (with Yates correction) and Fisher's exact test, considering significant differences for p values ---0.05. The study found significant differences between the two groups in particular with regard to BMI, smoking consumption, frequency of self-medication and some foods and beverages ingested. This study has contributed to increased knowledge on the differences, expected or otherwise, between the perception of health at the beginning of an academic path and at the end of it.
Health is an issue that concerns everyone especially the professionals. Teaching health depends not only on knowledge transmission but also for instilling the need to adopt preventive and healthy behaviors for the health of each. The monography presented here is divided in two parts, a literature review and another of scientific research. The data collected here aim to conclude about the change of attitude in health behaviors of students attending a course in the area of health sciences. We used a sample of 147 students, distributed by the 1s' (n = 86) and 5th (n = 61) years of schooling of the degree of Pharmaceutical Sciences in the Universidade Fernando Pessoa. Data collection was conducted through a survey applied to each of those school years. Statistical analysis was performed using the chi-square (with Yates correction) and Fisher's exact test, considering significant differences for p values ---0.05. The study found significant differences between the two groups in particular with regard to BMI, smoking consumption, frequency of self-medication and some foods and beverages ingested. This study has contributed to increased knowledge on the differences, expected or otherwise, between the perception of health at the beginning of an academic path and at the end of it.
Description
Monografia apresentada à Universidade Fernando Pessoa para obtenção do grau de Licenciada em Ciências Farmacêuticas