Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
26197 | 914.47 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente estudo tem como objetivo analisar amostras de discurso de adultos, através da descrição da imagem Cookie Theft (roubo das bolachas), identificando variáveis que têm influência neste tipo de tarefas.
A investigação realizou-se com voluntários do distrito de Aveiro (n=50), sem patologia associada a perturbações da fala e linguagem, entre os 18 e os 92 anos.
As amostras de discurso foram analisadas relativamente ao número de unidades de conteúdo, número de enunciados e tipo de enunciados e, posteriormente correlacionadas com as variáveis idade, género e escolaridade.
Os resultados obtidos neste estudo revelam que as variáveis idade e escolaridade têm relação com o sucesso em tarefas de linguagem, nomeadamente, em discurso dirigido pela descrição de uma imagem.
The aim of this study was to compare samples of adults, through the description of the Cookie Theft image, identifying variables that have influence in this tasks. The research was carried out with volunteers of Aveiro (n=50) without pathology associated to speech and language disorders, between 18 and 92 years old. The speech samples were analysed regarding the number of content units, number and type of utterances with the goal of correlating them with the variables age, genre and schooling. The results obtained in this study reveal that the variables age and schooling have direct relation with the success in language tasks like directed speech through the description of an image.
The aim of this study was to compare samples of adults, through the description of the Cookie Theft image, identifying variables that have influence in this tasks. The research was carried out with volunteers of Aveiro (n=50) without pathology associated to speech and language disorders, between 18 and 92 years old. The speech samples were analysed regarding the number of content units, number and type of utterances with the goal of correlating them with the variables age, genre and schooling. The results obtained in this study reveal that the variables age and schooling have direct relation with the success in language tasks like directed speech through the description of an image.
Description
Projeto de Graduação apresentado à Universidade Fernando Pessoa como parte dos requisitos para obtenção do grau de Licenciada em Terapêutica da Fala
Keywords
Afasia Descrição de imagem Linguagem Aphasia Image description Language