Loading...
2 results
Search Results
Now showing 1 - 2 of 2
- Health monitoring and intervention plan on oil industry workers: results from a case-studyPublication . Oliveira, Gisela; Vidal, Diogo Guedes; Ferrari, Lilian; Costa, Andre; Ferraz, Maria PiaOil industry workers are particularly vulnerable to risks related to their especial working conditions like exposure to hazardous chemicals, explosions and fires, working in confined spaces and often in remote areas or in offshore platforms. Dedicated work health surveillance plans that take into consideration environmental risks are of the utmost importance to safeguard workers health and to communicate identified faults and gaps to other institutional departments to provide adequate intervention. This work presents an assessment case-study of an on-going health intervention and monitoring plan focused on oil industry workers and the quality of potable water distributed. In the assessment of risks to health, the quality of water for human use is case-sensitive as water is vital to life but may act as a transmission vector for several diseases whose symptoms may appear as acute (often as a consequence of water contamination by micro-organisms or toxic substances) or chronic, usually more related to the ingestion of chemically contaminated water. In the study timeline, six parameters were identified as critical in the water quality: Total Coliforms, Escherichia coli, iron, pH, turbidity and colour. A global graphical distribution of nonconformity anal-ysis by working service for each geographic location and for the entire period of the study highlighted the two worse water quality work sectors: ‘Oil Extractions Stations’ and ‘Baths & Changing Rooms’. Corrective measures arising from this case-study of the on-going health monitoring and intervention plan focus on sensibilization for improvement of workers hygiene and for cleaning and sanitization procedures.
- Relação entre nível de conhecimento e consumo alimentar: evidências de um estudo numa indústria do petróleo na Bahia, BrasilPublication . Viterbo, Lilian Monteiro Ferrari; Vidal, Diogo Guedes; Pontes, Manuela; Martins, Alice; Costa, Andre; Dinis, Maria Alzira PimentaIntrodução: O uso de instrumentos de avaliação é um importante recurso na área da saúde, possibilitando medir os efeitos do processo de ensino e aprendizagem e possíveis mudanças de comportamentos. Objetivos: Analisar a relação entre o nível de conhecimento e comportamento alimentar. Métodos: Durante a avaliação nutricional anual em 2018, numa amostra de 996 trabalhadores, foi avaliado o nível de conhecimento através da aplicação da Escala de Conhecimento Nutricional do National Health Interview Survey Cancer Epidemiology, gerando 5 resultados possíveis: insatisfatório, mau, regular, bom e excelente. Para avaliar a adequação da ingestão alimentar foi utilizada uma escala de elaboração própria que utiliza 5 níveis que variam entre 0 a 4, onde 0 indica uma ingestão alimentar crítica e 4 uma ingestão alimentar como fator de proteção. Após a aplicação da anamnese nutricional, o profissional de saúde recolheu os dados do trabalhador relativos à ingestão de Calorias (Balanço Energético), hidratos de carbono Simples, Lipídios Saturados, Mineral Sódio e Fibras. Para análise do perfil de consumo foi selecionado o indicador de dislipidemia estratificado em 5 faixas de valor em mg/dl, seguindo a mesma lógica de classificação de adequação da ingestão alimentar. Resultados: Conclusões: Os resultados apresentados reforçam a necessidade de estratégias de educação nutricional no contexto de trabalho, melhorando o nível de conhecimento da população acerca da alimentação e favorecendo escolhas saudáveis. Nível de Conhecimento Alimentar Mineral Sódio Lípidos Saturados Fibras Carboidrato Simples Balanço Energético Dislipidemia A um maior nível de conhecimento alimentar estão associados níveis de ingestão 3 e 4 (Adequados ou como fator de proteção) (p <0,001). Identificou-se uma associação entre níveis de conhecimento alimentar 2, 3 e 4 a níveis de dislipidemia de 2, 3 e 4 (p <0,05).