Repository logo
 

Cadernos de Estudos Latino-Americanos - Nº 04, 2008

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 8 of 8
  • Os interesses de Portugal no contexto das relações União Europeia – Mercosul
    Publication . Pinto, Messias de Sá
    Antes de ser Estado-membro da União Europeia (UE) Portugal não tinha relações comerciais nem investimentos significativos nos países da América Latina. Com a adesão de Portugal e Espanha, as relações entre a UE e o Mercosul tornaram-se mais fortes. Em 1995 foram iniciadas negociações entre a UE e o Mercosul com vista à criação de uma área de comércio livre entre os dois blocos. O Mercosul tinha passado a constituir uma zona de interesse estratégico tanto para a UE como para Portugal. Para a UE, o Mercosul representa um dos seus maiores mercados de exportação e o destino de investimentos significativos. Um acordo com o Mercosul seria determinante para o aumento da influência política e económica da UE naquela região e mostraria o interesse da UE em manter os seus fluxos de comércio e de investimento. O mesmo acordo garantiria os investimentos portugueses no Brasil e na Argentina e permitiria novos fluxos de comércio e de investimentos nos referidos países. Portugal had few flows of trade and investment with Latin-america counties before belonging to the European Union (EU). After the adhesion of Portugal and Spain to the EU, the economic relations between EU and Mercosul became stronger. In 1995, the negotiating process between the EU and Mercosul started in order to establish a free trade area. Mercosul has become an area of strategic interest both to the EU and Portugal. For the EU, Mercosul represents one of its biggest export markets and the destination of important investments. An agreement with Mercosul could be determinant to increase the political and economic influence of the UE in the region and would denote EU interest in maintaining its flows of trade and investment. That agreement would give a guarantee to the Portuguese investments in Brasil and in Argentina and would allow new flows of trade and investment in those countries.
  • União Europeia e América Latina: os interesses comuns
    Publication . Guimarães, Maria Helena
    Os interesses comuns da União Europeia e da América Latina em matéria de integração bi-regional emanam, em grande medida, de factores exógenos, e em particular da crescente concorrência económica a nível global, do impasse negocial do Ciclo de Doha e da política de bilateralismo dos Estados Unidos da América. Com base numa abordagem de cariz sistémico argumenta-se que uma parceria entre as duas regiões é instrumental para enfrentar a concorrência global, sustenta-se que tal parceria deve avançar antes que os acordos bi-regionais se possam tornar inviáveis num futuro sistema multilateral da Organização Mundial de Comércio, e finalmente defende-se que esta parceria estratégica deve antecipar a expansão do bilateralismo. A reflexão conclui que as duas regiões devem ter uma agenda partilhada e devem criar uma parceria estruturada, de forma desempenharem um papel mais pró-activo na economia política internacional. The European Union and Latin America common interests in bi-regional integration derive, to a great extent, from exogenous factors, particularly the increasing economic competition in the global economy, the negotiating stalemates of the Doha Round and the US policy of bilateralism. Based on a systemic approach, it is argued that a partnership between the two regions is instrumental to face global competition, and that such partnership must be advanced before bi-regional agreements may become impractical within a future World Trade Organization multilateral system; finally, it is argued that this strategic partnership must be implemented before the expansion of bilateralism. We conclude that the EU and Latin America must have a common agenda and must create a structured partnership, so that the two regions may have a more proactive role in the international political economy.
  • Mercosul e União Europeia: que paralelo institucional?
    Publication . Leite, Isabel Costa
    A União Europeia representa o actual bloco regional que mais se desenvolveu em termos de integração económica e, mesmo, política. Perante o processo de integração conduzido no âmbito do Mercosul, o artigo apresenta um paralelo político-institucional entre os dois blocos e em que medida o seu percurso se aproxima, ou não, do modelo europeu. Os princípios democráticos e os direitos humanos encontram-se, desde logo, associados à integração latino-americana do cone sul. No entanto, factores como a exacerbada soberania ainda presente nas acções dos seus membros, a ausência de vontade política na coordenação de determinados sectores sensíveis e uma estrutura institucional demasiado intergovernamental têm dificultado o avanço de um processo necessário ao reforço do Mercosul no âmbito das relações multilaterais. The European Union is the existing regional block that has achieved the most developed level of economic and even political integration. Considering the integration process within the Mercosul, this article presents a political-institutional parallel between the two blocks and explains in what way its path is similar, or not, to the European model. The democratic principles and the human rights are, since the first moment, linked to the Latin-American integration in the south cone. However, factors as the excess of sovereignty present in their members’ actions, the absence of a political will concerning the coordination of sensitive sectors and the intergovernmental institutional structure have been obstacles to the advance of a necessary reinforcement process of Mercosul in the context of multilateral relations.
  • Problemas para el desarrollo del Mercosur
    Publication . Carrera Troyano, Miguel; Rodrigues, Rodrigo
    El presente artículo resume los principales problemas enfrentados por el MERCOSUR en el sentido de consolidarse como bloque regional y avanzar en dirección a una mayor integración económica. El análisis se centra en la posición de Brasil y se distribuye en cuatro ejes: primero, el énfasis en la necesidad de desprenderse de los esquemas utilizados para analizar la Unión Europea a la hora de evaluar el MERCOSUR; segundo, se investigarán los principales problemas económicos que explican el porqué MERCOSUR no ha podido profundizar la relaciones comerciales entre los países miembros; tercero, los obstáculos políticos a la integración, en particular las estrategias de negociación de Brasil en foros internacionales; cuarto, se intentará dibujar algunos escenarios posibles sobre su desarrollo futuro y se presentarán las conclusiones. This paper deals with the most important problems for the development of MERCOSUR as an integration agreement. The analysis concentrates in the Brazilian position and has four parts. The first explain the need to use a framework of analysis different from the one used to analyze the European Union. The second refers to the economic problems explaining the scarce results obtained by MERCOSUR while the third presents political obstacles to its development. Finally, the fourth part presents the effect of some circumstances in the future development of MERCOSUR and some conclusions.
  • La solución de controversias en el MERCOSUR
    Publication . Bertoni, Liliana
    La desaparición de las barreras comerciales que suponen los procesos de integración económica entre Estados ha dado por resultado un relevante incremento en el intercambio de bienes y servicios a nivel mundial, en este sentido es interesante como lo hacemos en la primera parte de este trabajo analizar los procesos y proyectos de integración en América y a partir de allí observar también el incremento de los conflictos que estos nuevos esquemas traen aparejados. Esta situación ha llevado a que en la mayoría de los documentos constitutivos de estos bloques económicos se contemple algún sistema para dar solución a las posibles controversias que pudieran surgir a lo largo del desarrollo de estos procesos. Acercarnos al análisis de los sistemas de solución de controversias implementados en estos esquemas nos pone frente al interrogante de saber cual es el sistema mas conveniente para dirimir conflictos en las relaciones de integración entre Estados y a ellos nos abocamos en la segunda parte de este trabajo para explicar de manera breve en la parte final el sistema de solución de controversias implementado en el Mercosur. The disappearance of the commercial barriers that economic integration between States suppose give by result an excellent increase in the interchange of goods and services to world-wide level. In this sense it became interesting, and we make it in the first section of this work, to analyse the regional integration processes in America, we can observe also the conflicts increase in these new schemes. At the same time we observe that conflicts increase, and many countries have access to regional mechanisms for handing disagreements with other members of regional trade agreement and customs unions. The Dispute settlement system analyses introduce us into the question to know about what would be the most appropriate mechanism to solve conflicts in regional integration trade. In the final section of this work we explain briefly the dispute settling system in the Mercosur Trade Agreement.
  • Política y sociedad en América Latina hoy
    Publication . Alcántara Sáez, Manuel
    El presente texto analiza la heterogeneidad de la política de los países latinoamericanos sobre la base de haber alcanzado un nivel adecuado de democracia en términos de competencia electoral. Las diferencias de unos países con otros son apuntadas en función del propio rendimiento procedimental de las instituciones de la democracia representativa. Sin embargo, se sostiene la necesidad de contemplar la democracia en una doble visión que recoja la ampliación hacia mecanismos más participativos y que preste atención a la resolución de los problemas reales de los ciudadanos. This text analyses the political heterogeneity of the politics of the Latin- American countries considering an adequate level of democracy in terms of electoral behaviour. The differences between them are pointed out according to the productive procedure of their own representative and democratic institutions. However, it is still necessary to contemplate democracy in a double vision that allows the extension into more participative mechanisms and that takes into account the resolution of the real problems of citizens.
  • Prólogo
    Publication . Toscano, Ana María da Costa
  • Prólogo
    Publication . Toscano, Ana María da Costa