Browsing by Issue Date, starting with "2023-06-12"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Goteiras oclusais com sensores: o estado da arte – revisão narrativaPublication . Conscience, Alexa; Soares, TâniaAs goteiras oclusais são o tratamento mais comum, para as disfunções temporomandibulares, mas também para outras patologias como o bruxismo do sono. No entanto, a sua eficácia relativa no tratamento da causa das doenças levou ao desenvolvimento de novas tecnologias. Assim, as goteiras oclusais com sensores constituem um novo avanço tecnológico na compreensão e tratamento destas patologias. Estão equipadas com sensores integrados que medem a pressão exercida na sua superfície pelos dentes. Esta revisão bibliográfica narrativa teve como objetivo, através da análise da literatura existente, de esclarecer se a aplicação de goteiras oclusais com sensores pode ser um método eficaz no acompanhamento dos pacientes. Nos estudos analisados, verificou-se que as goteiras oclusais com sensores apresentam boa eficácia, e que poderiam tornar-se uma fonte de medições confiáveis no diagnóstico, monitorização e tratamento de bruxismo e DTMs. Contudo, estudos futuros serão necessários, visando otimizar os desenvolvimentos tecnológicos e as funcionalidades dos dispositivos.
- Climate change: why higher education matters?Publication . Leal Filho, Walter; Aina, Yusuf A.; Dinis, Maria Alzira Pimenta; Purcell, Wendy; Nagy, Gustavo J.Higher education (HE) matters to the global struggle to combat climate change. Research builds knowledge and informs climate solutions. Educational programmes and courses upskill current and future leaders and professionals to tackle the systems change and the transformation needed to improve society. Through their outreach and civic engagement work, HE helps people understand and address the climate change impacts, notably on under-resourced or marginalised people. By raising awareness of the problem and supporting capacity and capability building, HE encourages changes in attitudes and behaviours, focusing on adaptive change in preparing people to face the challenges of a changing climate. However, HE has yet to fully articulate its contribution towards climate change challenges, which means that organisational structures, curricula and research programmes do not reflect the interdisciplinary nature of the climate crisis. This paper describes the role of HE in supporting education and research efforts on climate change and outlines areas where further action is urgently needed. The study adds to the empirical research on HE's role in combating climate change and the role of cooperation in maximising the global effort to cope with a changing climate.