Browsing by Issue Date, starting with "2018-09-13"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Mucosite oral em crianças com leucemia linfoblástica aguda: perspetiva dos enfermeiros e dos odontopediatrasPublication . Azevedo, Joana Ferreira de; Silva, Cátia CarvalhoObjetivo: Caracterizar a perspetiva dos enfermeiros do serviço de pediatria do Instituto Português de Oncologia (IPO)-Porto e dos médicos dentistas com formação pós-graduada em odontopediatria relativamente à prevenção, monitorização e tratamento das lesões de mucosite oral (MO) em pacientes pediátricos com Leucemia Linfoblástica Aguda (LLA). Materiais e Métodos: Foi realizado um estudo observacional transversal, o qual visou a aplicação de questionários, um a enfermeiros do serviço de pediatria do IPO (n=17) e outro a odontopediatras (n=17), com questões relativas ao diagnóstico e à abordagem preventivoterapêutica de lesões de MO em crianças com LLA. O levantamento epidemiológico foi realizado entre maio 2017 e fevereiro 2018 e, posteriormente, os dados foram analisados com recurso ao programa Statistical Package for the Social Sciences. Resultados: Relativamente à recomendação de métodos preventivo-terapêuticos, não houve consenso nos meios de prevenção e de tratamento sugeridos quer pelos enfermeiros quer pelos médicos dentistas. Verificou-se a existência de lacunas aquando do diagnóstico e quanto ao número de indivíduos dos dois grupos a recomendar crioterapia e palifermina, já a clorohexidina é amplamente recomendada por estes profissionais. No que respeita à importância da relação entre médico dentista e enfermeiro, uma parte dos enfermeiros referiu não ser importante, enquanto que todos os médicos dentistas consideraram-na importante. Conclusões: Verifica-se a necessidade de formação prévia dos odontopediatras e, subsequentemente, dos enfermeiros relativamente ao correto diagnóstico e aos métodos preventivo-terapêuticos. Destaca-se a importância da integração do médico dentista na equipa de acompanhamento hospitalar e a aplicação de um protocolo de atuação abrangente, relativo à saúde oral do paciente oncológico pediátrico.
- Bioethics, health promotion and sustainability: interfaces in higher educationPublication . Carlotto, Ivaní Nadir; Dinis, Maria Alzira PimentaBackground: Universities are essential institutions for health promotion (HP) [1]. As they have their own ethos and distinct cultures, they may act as potential enhancers of the conceptual frameworks of HP and interdisciplinary values such as equity, social justice and sustainable growth [2]. Bioethics, as a transversal discipline, seeks to ethically analyze and systematize such values, strengthening the synergy between health and sustainability [3]. Bioethics is a reflexive, mutually shared and interdisciplinary tool whose goal is to promote health and sustainability in an integrated and coherent way, adapting life actions in their equitable and inclusive characters. Objectives: 1) Identify how bioethics takes place in daily life and how it is possible to establish links between scientific and ethical knowledge, in order to avoid negative impacts on people's lives; 2) Describe the appropriate bioethical tools (principles) for intervention in the context of higher education (HE), HP and sustainability. Materials and Methods: Doctoral Thesis, using an exploratory-descriptive methodology, and quanti-qualitative approach [4]. Sample: University teachers from Rio Grande do Sul/Brazil, random sample, probabilistic sampling by convenience, CI=95%, n=1400 persons. The research was approved by the Research Ethics Committee of the Hospital de Clínicas of Porto Alegre (HCPA) / Brazil, Ethics Committee of the Universidade Fernando Pessoa (UFP) / Porto-Portugal, receiving the approval number CAAE 55066616.8.0000.5327 / Plataforma Brasil / Brazil. The interviews were carried out after receiving the informed consent from the participants, taking into account the assumptions of the National Health Council Brazil (NHC) 466-2012. Results: for beyond the principialistic formulation - charity, non-maleficence, justice and respect for autonomy [5], subjacent referentials such as solidarity, shared commitment, and health environment/sustainability were evoked, causing a positive impact on HP, individual and collective well-being, quality of life, inclusion and social justice in the University environment. Conclusion: HE upholds a fundamental role in HP for their faculty teachers. Universities act as places for the investigation and learning in a way that it invigorates HP activities [6]. Bioethics, as a transdisciplinary activity, seeks to help building qualified actions in health, which uphold and promote well-being, cohesion, inclusion, sustainability and social justice, with the due conceptual clarity that resides therein [2, 7].