Faculdade de Ciência e Tecnologia
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Através da Faculdade de Ciência e Tecnologia, a Universidade Fernando Pessoa deu resposta às orientações do Ministério da Educação no sentido do ensino privado investir nas áreas tecnológicas.
Num ensino não massificado, num ambiente familiar e acolhedor, com grande acompanhamento e proximidade dos docentes, o aluno, com o seu trabalho, esforço e empenho, pode desenvolver todo o seu potencial de aprendizagem, adquirindo os conhecimentos e competências necessárias a uma adequada inserção na vida activa.
As grandes áreas científicas que compõe a Faculdade são as áreas da Engenharia do Ambiente, Engenharia Civil, Engenharia Informática, Higiene e Segurança, Qualidade e Arquitectura. A investigação é, pois, desenvolvida no âmbito destas áreas científicas.
Os cursos desta Faculdade estão adequados ao chamado "Processo de Bolonha", com 1ºciclos de estudos (licenciaturas), 2ºciclos de estudos (mestrados) e 3ºciclos de estudos (doutoramento). No caso do curso de Arquitectura e Urbanismo, por questões associadas a Directivas Comunitárias, a formação é de 5 anos num único ciclo de estudos (ciclo integrado), que conduz ao grau de Mestre.
Os 1ºciclos de estudos têm a duração de 3 anos, os 2ºciclos de estudos a duração de 2 anos, e os 3ºciclos de estudos a duração mínima de 3 anos.
As Associações Profissionais
Todos os 1ºciclos de estudos em Engenharia estão registados na Ordem dos Engenheiros Técnicos (OET), podendo o licenciado, após realização, com sucesso, do estágio profissional e o curso de ética promovidos pela OET, obter a correspondente carteira profissional inscrevendo-se na OET.
O mestre em Arquitectura e Urbanismo, após realização, com sucesso, do estágio profissional e o curso de ética promovidos pela Ordem dos Arquitectos (OA), inscreve-se na OA.
Outras entidades
O 1ºciclo de estudos em Engenharia e Gestão da Qualidade está registado na Autoridade para as Condições do Trabalho (ACT), pelo que para além da informação acima, o licenciado obtém o CAP de Técnico Superior de Higiene e Segurança.
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- Intercomparison of two meso-meteorological models applied to the Lisbon regionPublication . Borrego, C.; Coutinho, M.; Barros, NelsonIn this paper two mesoscale meteorological models are applied to the Lisbon region. A special concern is directed to the initial conditions and input parameterization in order to assure that equal simulation constraints were imposed to both models. Results obtained for 4 August 1992 (a typical summer day) are compared to meteorological data acquired in three monitoring stations. Both simulations show similar reactions to the mesoscale forcings that occur in the modelling region. The minor differences found between simulation and reality for the meteorological situation can cause major errors in predicting air quality.
- A study on the accuracy and precision of external mass transfer and diffusion coefficients jointly estimated from pseudo-experimental simulated dataPublication . Abreu, Isabel; Oliveira, F. A. R.; Drumond, M. C.Optimal experimental designs for maximum precision in the estimation of diffusivities (D) and mass transfer coefficients (Kc) for solute transport from/to a solid immersed in a fluid were determined. Diffusion in the solid was considered to take place according to Fick's second law. It was found that the optimal design was dependent on the Biot number. In the range of Biot numbers tested (0.1±200), the first sampling time corresponded to values of fractional loss/uptake between 0.10 and 0.32, and the second sampling time corresponded to values of fractional loss/uptake between 0.67 and 0.82. Pseudo-experimental data were simulated by applying randomly generated sets of errors, taken from a normal distribution with 5% standard deviation, to data calculated using given values of the model parameters. Both optimal and heuristic designs (for which the sampling times corresponded to values of fractional loss/uptake from 0.30 to 0.95) were analyzed. The accuracy and precision of the estimates obtained by non-linear regression were compared. It was confirmed that optimal designs yield best results in terms of precision, although it was concluded that the joint estimation of D and Kc should, in general, be avoided. For intermediate values of the Biot number, reasonably precise and accurate estimates can however be obtained if the experimental error is small. # 1998 IMACS/Elsevier Science B.V
- Impact of road traffic emissions on air quality of the Lisbon regionPublication . Borrego, C.; Tchepel, O.; Barros, Nelson; Miranda, A.I.The main purpose of this paper is to present the study of traffic emissions impact on the Lisbon region air quality. Two approaches of emission data generation with high spatial and temporal resolution are presented and compared. Main roads were processed as line sources and hot on-road emissions were calculated based on daily mean traffic and emission factors distinguished for several road classes and vehicle types. Also, the disaggregation of national CORINAIR inventory has been performed on the basis of statistical information of fuel consumption and population density. The comparison of emission data obtained by these two approaches demonstrates a good agreement for total values, but a significant difference for spatial distribution of the data. To ensure completeness of the data, to improve their spatial resolution and also to analyse the impact of the traffic emissions, a combination of the two approaches was applied to generate the emission data used by a photochemical numerical system to simulate the atmospheric circulation and the air pollution pattern in Lisbon under summer meteorological conditions, having different emission scenarios. It was possible to conclude that an air pollution abatement strategy is urgently needed and it should take into account the strong contribution of road traffic emissions to the Lisbon air pollution levels.
- Importance of handling organic atmospheric pollutants for assessing air qualityPublication . Borrego, C.; Gomes, P.; Barros, Nelson; Miranda, A.I.Volatile organic compounds (VOCs) are the main precursors of tropospheric ozone production, playing an important role in photochemical pollution of the atmosphere and, consequently, in the degradation of air quality. Air quality photochemical models require a specific VOC profile for each different main source, based on the most important group compounds. Chromatographic techniques have been used to identify and measure VOC in Portugal. These measured values were used to simulate photochemical pollution, and modelling results were compared with those from another simulation using VOC class distributions from the literature. Ozone concentration values estimated via both simulations indicate the importance of using VOC data from Portugal instead of those obtained in different conditions.
- Gestão integrada em operações de limpeza industrial de peças metálicasPublication . Fontes, Tânia Daniela Lopes da Rocha; Dinis, Maria Alzira PimentaInserida no sector dos tratamentos de superfície, a actividade de limpeza industrial de peças integra os processos de desengorduramento, lavagem e secagem. Neste trabalho abordaram-se as principais técnicas de limpeza de peças utilizadas em ambiente industrial e alguns aspectos a considerar na concepção de um sistema de limpeza. São apresentados os principais riscos industriais decorrentes do exercício desta actividade tendo em conta a saúde, higiene, segurança e ambiente, finalizando-se com uma avaliação económica do processo. A selecção da técnica de limpeza deverá ter em conta o tipo de impureza a retirar, o processo e o nível de limpeza requerido à peça. A escolha dos agentes de limpeza utilizados, é uma questão essencial para a eficiência do processo, e deverá ter em conta o risco de utilização e eliminação, e eventuais investimentos para os minimizar. A diversidade e a complexidade dos processos e agentes de limpeza envolvidos, susceptíveis de provocarem graves riscos para o ambiente e para a saúde, higiene e segurança dos trabalhadores, deve ter em conta uma Gestão Integrada, com a adopção de medidas correctivas desde a fase de concepção do projecto e tendo em conta a convergência dos Sistemas de Gestão Industrial: qualidade, higiene, segurança e ambiente. O estudo de questões técnicas, regulamentares e económicas torna-se assim essencial, de modo a atingir a melhoria contínua com base no desenvolvimento sustentável.
- Ozone deposition modelling in a portuguese coastal zonePublication . Valinhas, Maria José; Borrego, Carlos; Barros, Nelson; Carvalho, Ana CristinaThe deposition of pollutants from the atmosphere to ecosystems is the cause of some present environmental problems: acidification, eutrophication and, indirectly, ground level ozone. Related with these issues is the critical loads/levels concept, widely accepted in Europe as basis for pollution control strategies. The knowledge of atmospheric pollutants deposition on ecosystems is needed to setup this methodology. This paper presents the parameterisation done in the deposition module of the system of models MAR IV which is adequate to simulate the transport, dispersion and removal of pollutants, including ozone production for mesoscale application. The ozone surface resistance (Rc) pararneterisation was applied to Lisbon region and the modelk performance was assessed with ozone deposition experimental data observed in the study area during the fieldwork LisbEx 97. The influence of parameterisation became evident with the good fit between modelled results and measured data. Based on an empirical method described by the Stockholm Environmental Institute report a Critical Load map, for non-forested areas, was calculated for Pomgal. The methodology is based on the kind of soil and its buffer capacity to acid compounds, The results show that around 70°/0of the country is in sensitive areas reinforcing the need for the application of this concept.
- Influence of traffic emissions estimation variability on urban air quality modellingPublication . Borrego, Carlos; Tchepel, Oxana; Monteiro, Alexandra; Barros, Nelson; Miranda, Ana IsabelThe main objective of this work is to analyse how uncertainties in emission data of nitrogen oxides (NOx) and volatile organic compounds (VOC), originated from road traffic, influence the model prediction of ozone (O3) concentration fields. Different methods to estimate emissions were applied and results were compared in order to obtain their variability. Based on these data, different emission scenarios were compiled for each pollutant considering the minimum and the maximum values of the estimated emission range. These scenarios were used as input to the MARIV mesoscale modelling system. Simulations have been performed for a summer day in the Northern Region of Portugal. The different approaches to estimate NOx and VOC traffic emissions show a significant variability of absolute values and of their spatial distribution. Comparison of modelling results obtained from the two scenarios presents a dissimilarity of 37% for ozone concentration fields as a response of the system to a variation in the input emission data of 63% for NOx and 59% for VOC. Far beyond all difficulties and approximations, the developed methodology to build up an emission data base shows to be consistent and an useful tool in order to turn applicable an air quality model. Nevertheless, the sensitivity of the model to input data should be considered when it is used as a decision support tool.
- Tratamento de superfícies por anodizaçãoPublication . Reis, Isa Miguel Duarte Martins; Dinis, Maria Alzira PimentaA anodização de perfis de alumínio destinados à arquitectura e decoração provoca impactes ambientais mais ou menos significativos consoante a consciencialização dos empresários para as questões ambientais. Sabe-se que é impossível a produção sem geração de poluição, mas as medidas preventivas em conjunto com o desenvolvimento tecnológico, podem impedir que a poluição se torne tão significativa como se tem vindo a verificar (Capítulo I). A anodização é um tratamento de superfície que tem por finalidade a protecção da superfície do alumínio contra os agentes corrosivos através da formação de uma camada de óxido na sua superfície. Actualmente, cada vez se recorre com mais frequência a este tipo de revestimento devido à sua eficiência de protecção e aos atraentes acabamentos estéticos que é possível obter. No Capítulo II abordam-se as diferentes etapas de tratamento que podem compor uma linha de anodização salientando-se a tendência actual de utilização e os motivos que conduzem a esta evolução. Os revestimentos anódicos, não são somente superiores mecanicamente, mas são também mais resistentes à corrosão, enquanto formam uma base bastante adequada para a absorção de colorações resistentes à luz. É, por isso, possível a obtenção dos mais atractivos e coloridos acabamentos. Destacam-se no Capítulo III as influências deste tipo de processo no ambiente, nomeadamente ao nível da geração de efluentes líquidos e resíduos, não descurando a importante relação com a área da segurança, higiene e saúde no trabalho. No Capitulo IV apresenta-se uma empresa, como caso prático, referindo as etapas que utiliza no seu processo de anodização evidenciando-se o tratamento promovido aos efluentes líquidos e o destino final das lamas de alumínio. Utilizando os valores reais desta empresa efectuou-se a simulação da produção diária de alumínio anodizado em duas ferramentas informáticas distintas, Stella e Matlab. O trabalho finaliza com uma pequena demonstração da importância de um desmineralizador, quer em termos económicos pela, redução do consumo de água, quer pela mais valia que representa reciclar a água, em termos de economia de recursos ambientais.
- Qualidade dos Portais Web das Instituições Portuguesas de Ensino Superior: avaliação inicialPublication . Rocha, ÁlvaroÉ do interesse das instituições de ensino superior ter Portais na Internet. A World Wide Web facilita novas formas de disseminação de informação bem como reforça e proporciona novos serviços e novas formas de interactividade. Sendo a Internet acedida maioritariamente em Portugal por jovens com idades de se candidatarem ou de frequentarem o ensino superior, as instituições deste nível de ensino devem colocar cuidados acrescidos nos seus Portais Web para que os seus clientes se sintam satisfeitos, entendendo-se por clientes os alunos e os potenciais candidatos à frequência das instituições. Este artigo apresenta um estudo que visou avaliar de forma inicial e objectiva a qualidade de um conjunto de parâmetros e de funcionalidades básicas dos Portais Web das instituições portuguesas de ensino superior. As principais conclusões indicam que a maioria das instituições portuguesas de ensino superior que estava presente na Internet tinha de encetar um processo de melhoria dos seus Portais para que o desempenho global dos parâmetros avaliados atingisse um nível de qualidade positivo.
- Urban photochemical pollution in the Iberian Peninsula: Lisbon and Barcelona airshedsPublication . Barros, Nelson; Borrego, Carlos; Toll, Isabel; Soriano, Cecilia; Jiménez, Pedro; Baldasano, José MariaNumerical simulations with photochemical transport models were independently performed for two domains situated in the Iberian Peninsula covering the Lisbon and Barcelona airsheds. Although the days chosen for simulation of the two cities are not the same, the synoptic situations in both cases, known as typical summertime situations, were similar, which allowed the development of typical mesoscale circulations, such as sea breezes and mountain and valley winds dominated by the Azores anticyclone. Emission inventories for the two areas were developed. The O3 concentrations recorded in both cities have a similar level. Nevertheless, Ox values in Barcelona are higher than in Lisbon, which may, at a first glance, indicate an apparently more oxidant atmosphere in Barcelona. Photochemical modeling for the two cities has shown that the behavior of the circulatory patterns in both urban areas is rather different, which mainly has to do with the different strengths of the sea breeze and the topography, inducing an important offshore vertical layered dimension of pollutant transport in Barcelona versus an important inland horizontal transport in Lisbon.