Repository logo
 
Publication

Minding the gap: the moderating role of education between subjective health and social life perception and Internet use time

dc.contributor.authorLeite, Ângela
dc.contributor.authorAlves, João
dc.contributor.authore Sousa, Hélder Fernando Pedrosa
dc.contributor.authorDinis, Maria Alzira Pimenta
dc.date.accessioned2024-11-06T14:08:24Z
dc.date.available2024-11-06T14:08:24Z
dc.date.issued2023-04-24
dc.descriptionhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/pt_PT
dc.description.abstractIntroduction: Internet addiction results in intense and frequent use. There is a gap in the literature in relation to the unawareness of problematic Internet use (PIU) in predicting Internet use time (IUT). Objective: To identify sociodemographic/psychological variables contributing and moderating IUT. Participants: 1,270 participants of the European Social Survey (EES), Round 8. Instruments: EES variables assessing Internet use (IU), health perception, well-being, social life, and sociodemographic variables, underlying the construct. Results: Age, education, sources of household income, social activities compared to others of the same age and subjective general health explain IU per day; and age, years of education, domicile and socially meeting with other people with whom to discuss intimate matters explain IU per week. Education was found to be a significant moderator in the relationship between subjective general health and IU per week; and in the relationship between socially meeting with other people and IU per day. Discussion: Maladaptive IU, when the perception of health is worse, and adaptive IU, when the perception of social life is better, are both suggested, depending on education. Conclusions: These findings point to the need to study IUT involving educational level, keeping in mind that what may be PIU at one educational level may not be the case at another.pt_PT
dc.description.abstractIntrodução: O vício da Internet traduz-se numa utilização intensa e frequente. Existe uma lacuna na literatura sobre o desconhecimento dos preditores do uso problemático da Internet (PIU) do tempo de utilização da Internet (IUT). Objetivo: Identificar as variáveis sociodemográficas/psicológicas que contribuem e moderam o IUT. Participantes: 1270 participantes da European Social Survey (EES), Round 8. Instrumentos: Variáveis ESS ​​que avaliam a utilização da Internet (IU), perceção de saúde, bem-estar, vida social e variáveis sociodemográficas, subjacentes ao construto. Resultados: Idade, escolaridade, fontes de renda familiar, atividades sociais em comparação com outras da mesma idade e saúde geral subjetiva explicam IU por dia e idade, anos de escolaridade, domicílio, convívio social com outras pessoas e quem para discutir assuntos íntimos explicam IU por semana. A escolaridade mostrou-se um moderador significativo na relação entre saúde geral subjetiva e IU por semana; e na relação entre encontro social com outras pessoas e IU por dia. Discussão: IU desadaptativa, quando a perceção de saúde é pior, e IU adaptativa, quando a perceção de vida social é melhor, dependem da escolaridade. Conclusões: Os resultados sugerem o estudo do IUT de acordo com o nível educacional, pois o que pode ser um PIU num nível educacional pode não ser noutro.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationAPA7th: Leite, Â., Alves, J., Sousa, H. F. P. e., & Dinis, M. A. P. (2023). Minding the Gap: The moderator role of education between subjective health and social life perception and Internet use time [Lidando com a lacuna: O papel moderador da educação na relação entre a perceção subjetiva da saúde e da vida social e o tempo de utilização da Internet] [Article]. Suma Psicológica, 30(1), 1-11. https://doi.org/10.14349/sumapsi.2023.v30.n1.1pt_PT
dc.identifier.doi10.14349/sumapsi.2023.v30.n1.1pt_PT
dc.identifier.eissn2145-9797
dc.identifier.issn0121-4381
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10284/13334
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherKonrad Lorenz Editorespt_PT
dc.relation.publisherversionhttp://sumapsicologica.konradlorenz.edu.co/vol30-num-1-2023-minding-gap-moderating-role-education-subjective-health-social-life-perception-internet-use-time/pt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/pt_PT
dc.subjectInternet use (IU)pt_PT
dc.subjectWell-beingpt_PT
dc.subjectSubjective general healthpt_PT
dc.subjectUtilização da Internet (IU)pt_PT
dc.subjectBem-estarpt_PT
dc.subjectPercepção subjectiva de saúdept_PT
dc.titleMinding the gap: the moderating role of education between subjective health and social life perception and Internet use timept_PT
dc.title.alternativeLidando com a lacuna: O papel moderador da educação na relação entre a perceção subjetiva da saúde e da vida social e o tempo de utilização da Internetpt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.endPage11pt_PT
oaire.citation.issue1pt_PT
oaire.citation.startPage1pt_PT
oaire.citation.titleSuma Psicológicapt_PT
oaire.citation.volume30pt_PT
person.familyNameDinis
person.givenNameMaria Alzira Pimenta
person.identifier493603
person.identifier.ciencia-id4710-147D-FDAF
person.identifier.orcid0000-0002-2198-6740
person.identifier.ridF-3309-2011
person.identifier.scopus-author-id55539804000
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication1e85592a-e8e2-4aea-bd8e-1007c94388c0
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery1e85592a-e8e2-4aea-bd8e-1007c94388c0

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Minding the gap.pdf
Size:
1.23 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: