Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

Auto-conceito e auto-eficácia: semelhanças, diferenças, inter-relação e influência no rendimento escolar

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
206-218_ FCHS06-5.pdf172.01 KBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

Este artigo faz uma revisão conceptual, metodológica e empírica sobre os construtos de auto-conceito e auto-eficácia, os quais, sendo construtos afins, partilham algumas semelhanças,pois ambos se definem em torno da noção de competência pessoal, mas têm também diferenças importantes que conduzem à necessidade de uma operacionalização distinta. Já do ponto de vista empírico, auto-conceito e auto-eficácia surgem positivamente associados entre si, e, embora sejam ambos preditores da realização, é a auto-eficácia que assume um papel mais proeminente nessa explicação. This paper presents a conceptual, ethodological, and empirical revision of self-concept and self-efficacy constructs. As two related constructs, self-concept and self-efficacy share some similarities, for they are both grounded in personal competence perceptions. Nonetheless, there are important differences that imply the need for distinct operationalizations. from the empirical point of view, self-concept and self-efficacy are positively associated with each other and, even though they both emerge as important predictors of achievement, self-efficacy has a more prominent role in that prediction.

Description

Keywords

Auto-conceito Auto-eficácia Rendimento escolar Self-concept Self-efficacy School achievement

Citation

Revista da Faculdade de Ciências Humanas e Sociais. Porto. ISSN 1646-0502. 6 (2009) 206-218.

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

Edições Universidade Fernando Pessoa

CC License