Publication
Translation and cross-cultural adaptation of evidence-based practice instruments for Portuguese nursing students
dc.contributor.author | Cardoso, Daniela | |
dc.contributor.author | Coelho, Adriana | |
dc.contributor.author | Louçano, Cristina | |
dc.contributor.author | Parola, Vítor | |
dc.contributor.author | Rodrigues, Manuel | |
dc.contributor.author | Fineout-Overholt, Ellen | |
dc.contributor.author | Apóstolo, João | |
dc.date.accessioned | 2020-01-15T10:15:55Z | |
dc.date.available | 2020-01-15T10:15:55Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.description.abstract | Background: The implementation of evidence-based practice (EBP) in clinical contexts is recommended due to its positive impact on health, but it remains under the desirable. The training of undergraduate nursing students in the use of EBP is crucial, and, for that, there must be valid and reliable measures of EBP learning. Objective: To translate and to cross-cultural adapt into European Portuguese of the EBP Beliefs Scale (EBPB), EBP Implementa- tion Scale for Students (EBPI-S), and Organizational Culture & Readiness for School-wide Integration of Evidence-based Practice Survey for Students (OCRSIEP-ES). Methodology: Translation and cross-cultural adaptation according to international recommendations. Preliminary validation in Portuguese undergraduate nursing students from nine institutions. Results: In the pre-final versions of the instruments, the participants suggested including the optional answer “I do not have sufficient knowledge to be able to answer” and increasing the recall period in the EBPI-S instrument. Phase 2 included 167 participants. The α for EBPB, EBPI-S, and OCRSIEP-ES was 0.854, 0.943, and 0.970, respectively. Conclusion: Preliminary results showed good internal consistency. Further validation studies with robust samples are required to test the reliability and validity of the instruments. | pt_PT |
dc.description.abstract | Enquadramento: A implementação da prática baseada na evidência (EBP) em contextos clínicos é recomendada pelo seu impacto positivo na saúde, contudo, permanece abai- xo do desejável. A formação de estudantes de licenciatura em enfermagem em EBP é fundamental, pelo que é crucial haver medidas válidas e confiáveis desta aprendizagem. Objetivo: Traduzir e adaptar transculturalmente para por- tuguês europeu as escalas EBP Beliefs Scale (EBPB), EBP Implementation Scale for Students (EBPI-S) e Organiza- tional Culture & Readiness for School-wide Integration of Evidence-based Practice Survey for students (OCRSIEP-ES). Metodologia: Tradução e adaptação transcultural segun- do recomendações internacionais. Validação preliminar em estudantes portugueses de licenciatura em enferma- gem, provenientes de nove instituições. Resultados: Às versões prefinais dos instrumentos os participantes sugeriram incluir a possibilidade de respos- ta “não tenho conhecimento suficiente que me permita responder” e aumentar o período de recordação no ins- trumento EBPI-S. Na fase II participaram 167 estudan- tes. O α para o EBPB, EBPI-S e OCRSIEP-ES foi 0,854, 0,943 e 0,970, respetivamente. Conclusão: Os resultados preliminares revelaram uma forte consistência interna. É necessário realizar mais es- tudos de validação com amostras robustas para testar a confiabilidade e validade dos instrumentos. | pt_PT |
dc.description.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | pt_PT |
dc.identifier.doi | 10.12707/RIV19058 | pt_PT |
dc.identifier.issn | 0874-0283 | |
dc.identifier.issn | 2182-2883 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10284/8403 | |
dc.language.iso | eng | pt_PT |
dc.peerreviewed | yes | pt_PT |
dc.publisher | Unidade de Investigação em Ciências da Saúde - Enfermagem da Escola Superior de Enfermagem de Coimbra | pt_PT |
dc.relation.publisherversion | https://rr.esenfc.pt/rr/index.php?module=rr&target=publicationDetails&pesquisa=&id_artigo=3263&id_revista=24&id_edicao=209 | pt_PT |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ | pt_PT |
dc.subject | Validation studies | pt_PT |
dc.subject | Evidence-based practice | pt_PT |
dc.subject | Education | pt_PT |
dc.subject | Nursing students | pt_PT |
dc.subject | Nursing | pt_PT |
dc.subject | Estudos de validação | pt_PT |
dc.subject | Prática clínica baseada em evidências | pt_PT |
dc.subject | Educação em enfermagem | pt_PT |
dc.subject | Estudantes de enfermagem | pt_PT |
dc.title | Translation and cross-cultural adaptation of evidence-based practice instruments for Portuguese nursing students | pt_PT |
dc.type | journal article | |
dspace.entity.type | Publication | |
oaire.citation.endPage | 152 | pt_PT |
oaire.citation.issue | 23 | pt_PT |
oaire.citation.startPage | 141 | pt_PT |
oaire.citation.title | Journal of Nursing Referência (Revista de Enfermagem Referência) | pt_PT |
oaire.citation.volume | IV Série | pt_PT |
person.familyName | Parola | |
person.givenName | Vitor | |
person.identifier.ciencia-id | 4A1F-A049-3CC6 | |
person.identifier.orcid | 0000-0002-0050-5004 | |
rcaap.rights | openAccess | pt_PT |
rcaap.type | article | pt_PT |
relation.isAuthorOfPublication | 43393245-24be-410d-9673-b2255f7b6102 | |
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery | 43393245-24be-410d-9673-b2255f7b6102 |