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Authors
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Abstract(s)
O tema deste trabalho é a avaliação da qualidade do serviço e da satisfação dos clientes da EDP D com o fornecimento de energia elétrica. Análise dos combustíveis fósseis e das energias renováveis usadas na produção de eletricidade.
Os objetivos deste estudo empírico foram: a avaliação da qualidade de serviço e da satisfação dos consumidores com o fornecimento de energia elétrica.
Foram aplicados os modelos ACSI e ECSI Portugal a uma amostra aleatória estratificada para verificar qual destes modelos explica mais da satisfação dos clientes com o fornecimento de energia elétrica.
Os principais resultados apontam para o seguinte:
O modelo ECSI P é o que melhor avalia a qualidade de serviço em 47,8%, é o que explica mais da satisfação dos clientes (78,4%). Os restantes valores são explicados por outras variáveis não consideradas no modelo.
A produção de eletricidade renovável atingiu em 2015 uma média anual de 70% do total necessário para o consumo de eletricidade do país.
Reduzi-mos em cerca de 60% as emissões de CO2 na produção de energia elétrica que representa no momento apenas 30% da energia total que se consome em Portugal. Os restantes 70% de energia que faltam para sermos autónomos no futuro, serão alcançados com mais e melhores tecnologias, mais eficiência energética e mais produção de energia renovável e geração distribuída por redes inteligentes, com capacidade de armazenamento e gestão digital, é que poderemos ambicionar a sustentabilidade ambiental.
The purpose of this work is to evaluate the quality of service and customer satisfaction of EDP D with the supply of electricity. Analysis of fossil fuels and renewable energy used in the production of electricity. The objectives of this empirical study were: the evaluation of the quality of service and consumer satisfaction with the supply of electricity. The ACSI and ECSI Portugal models were applied to a stratified random sample to verify which of these models explains more of customer satisfaction with the electric power supply. The main results point to the following: The ECSI P model is the one that best evaluates the quality of service in 47.8%, which explains the customer satisfaction (78.4%). The remaining values are explained by other variables not considered in the model. The production of renewable electricity reached in 2015 an annual average of 70% of the total needed for the country's electricity consumption. We reduce CO2 emissions by about 60% in the production of electricity, which currently represents only 30% of the total energy consumed in Portugal. The remaining 70% of energy that is lacking to be autonomous in the future will be achieved with more and better technologies, more energy efficiency and more renewable energy.
The purpose of this work is to evaluate the quality of service and customer satisfaction of EDP D with the supply of electricity. Analysis of fossil fuels and renewable energy used in the production of electricity. The objectives of this empirical study were: the evaluation of the quality of service and consumer satisfaction with the supply of electricity. The ACSI and ECSI Portugal models were applied to a stratified random sample to verify which of these models explains more of customer satisfaction with the electric power supply. The main results point to the following: The ECSI P model is the one that best evaluates the quality of service in 47.8%, which explains the customer satisfaction (78.4%). The remaining values are explained by other variables not considered in the model. The production of renewable electricity reached in 2015 an annual average of 70% of the total needed for the country's electricity consumption. We reduce CO2 emissions by about 60% in the production of electricity, which currently represents only 30% of the total energy consumed in Portugal. The remaining 70% of energy that is lacking to be autonomous in the future will be achieved with more and better technologies, more energy efficiency and more renewable energy.
Description
Relatório apresentado à Universidade Fernando Pessoa como parte dos requisitos para o cumprimento do programa de Pós-Doutoramento em Ciências Empresariais, ramo de Marketing
Keywords
Qualidade Satisfação ACSI ECSI Combustíveis fósseis Energias renováveis Quality Satisfaction Fossil fuels Renewable