Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
PG_28243 | 392.61 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Este projeto teve como principal objetivo verificar os efeitos de um programa de intervenção psicomotora, nos fatores psicomotores e no perfil psicomotor, numa criança com Perturbação de Défice de Atenção/Hiperatividade, após 15 sessões de Psicomotricidade.
A pesquisa é um estudo de caso com experimentação e a amostra foi constituída por uma criança do género feminino de seis anos, a frequentar as Clínicas Pedagógicas da Universidade Fernando Pessoa, Porto.
O instrumento utilizado foi a Bateria Psicomotora de Vítor da Fonseca (1995) para avaliar os fatores psicomotores (Tonicidade, Equilibração, Lateralização, Noção de Corpo, Estruturação Espácio-Temporal, Praxia Global e Praxia Fina).
Os resultados obtidos no final do estudo demonstraram uma evolução positiva no perfil psicomotor quando comparados com os resultados anteriores aos da intervenção. Nos fatores equilibração, estruturação espácio-temporal e praxia fina a criança evoluiu do perfil Dispráxico (satisfatório) para um perfil Eupráxico (bom). Nos restantes fatores não foram observadas alterações, uma vez que a criança já apresentava e manteve um perfil Eupráxico. O mesmo sucedeu no fator lateralização, mas mantendo um perfil Hiperpráxico (excelente). Assim se conclui que o programa de intervenção psicomotora individual realizado para esta criança, trouxe ganhos nos fatores psicomotores com maior dificuldade, resultando numa melhoria do seu perfil psicomotor.
This project aimed to verify the effects of a psychomotor intervention program in psychomotor factors and psychomotor profile, in a child with Attention Deficit Disorder /Hyperactivity, after 15 sessions of Psychomotricity. This research is a case study with trial. The sample consisted of a six year old female, attending the Pedagogical Clinic of University of Fernando Pessoa, Oporto. The instrument used to assess the psychomotor factors (Toning, Balancing, lateralization, Body Sense, spatiotemporal Structuring, Global and Fine praxis) was the Vitor da Fonseca’s Psychomotor Battery (1995). The results obtained at the end of the study showed a positive trend in psychomotor profile when compared with previous results to the intervention. In balancing, space-time structure and fine praxis factors the child evolved from dyspraxic profile (satisfactory) for a Eupraxic profile (good). In the other factors no changes were observed, since the child already had and maintained a Eupraxic profile. The same happened in lateralization factor, but maintaining a Hiperpraxic profile (excellent). Thus we conclude that the individual psychomotor intervention program conducted for this child, has brought gains in psychomotor factors with greater difficulty, resulting in improving their psychomotor profile.
This project aimed to verify the effects of a psychomotor intervention program in psychomotor factors and psychomotor profile, in a child with Attention Deficit Disorder /Hyperactivity, after 15 sessions of Psychomotricity. This research is a case study with trial. The sample consisted of a six year old female, attending the Pedagogical Clinic of University of Fernando Pessoa, Oporto. The instrument used to assess the psychomotor factors (Toning, Balancing, lateralization, Body Sense, spatiotemporal Structuring, Global and Fine praxis) was the Vitor da Fonseca’s Psychomotor Battery (1995). The results obtained at the end of the study showed a positive trend in psychomotor profile when compared with previous results to the intervention. In balancing, space-time structure and fine praxis factors the child evolved from dyspraxic profile (satisfactory) for a Eupraxic profile (good). In the other factors no changes were observed, since the child already had and maintained a Eupraxic profile. The same happened in lateralization factor, but maintaining a Hiperpraxic profile (excellent). Thus we conclude that the individual psychomotor intervention program conducted for this child, has brought gains in psychomotor factors with greater difficulty, resulting in improving their psychomotor profile.
Description
Projeto de Graduação apresentado à Universidade Fernando Pessoa como parte dos requisitos para obtenção do grau de Licenciada em Reabilitação Psicomotora
Keywords
Psicomotricidade Défice de atenção Hiperatividade Intervenção Psychomotricity Attention deficit Hyperactivity Intervention