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Tese de mestrado_40154 | 154.49 MB | Adobe PDF |
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Abstract(s)
O presente trabalho pretende analisar a acessibilidade urbana na cidade do Porto, tendo como base o conceito de cidade dos 15 minutos. O aumento da população nas cidades coloca a estas novos desafios, enfrentando uma crescente dependência do automóvel, e consequente diminuição da qualidade de vida. A problemática centra-se na necessidade de reorganizar o espaço urbano para um estilo de vida mais sustentável e mais acessível, especialmente para aqueles com mobilidade reduzida. Neste sentido, o estudo inclui a revisão da literatura científica sobre o conceito de cidade dos 15 minutos, análise de casos de estudo de seis cidades internacionais e uma avaliação prática da acessibilidade da população na cidade do Porto. Foram analisadas duas áreas da cidade, o Centro Histórico e Cedofeita/Paranhos, com recurso a ferramentas de geoprocessamento (QGIS), focando-se especialmente na acessibilidade aos serviços para a população idosa. Adicionalmente, existiu a recolha de dados fotográficos e a realização de estudos esquemáticos para avaliar as condições de acessibilidade nas áreas em análise. A investigação conclui que, embora o conceito em estudo tenha um forte potencial para melhorar a acessibilidade e a qualidade de vida na cidade do Porto, ainda há barreiras significativas à sua implementação, especialmente no que diz respeito à adaptação dos espaços públicos para a população idosa. Em suma, o trabalho permite a discussão sobre a viabilidade de aplicar o modelo da cidade dos 15 minutos num contexto português, adaptando-o às realidades locais e às necessidades de um país com uma elevada percentagem de população idosa. O estudo não só contribui para o debate sobre a acessibilidade urbana em Portugal, como também propõe soluções práticas para tornar as cidades mais inclusivas, promovendo um planeamento urbano mais sustentável e centrado nas pessoas.
The present work aims to analyze urban accessibility in the city of Porto, based on the concept of the 15-minute city. The increase in urban populations introduces new challenges, with cities facing a growing dependence on automobiles and a subsequent decline in quality of life. The central issue is the need to reorganize urban space to support a more sustainable and accessible lifestyle, especially for those with reduced mobility. In this context, the study includes a review of scientific literature on the concept of the 15-minute city, an analysis of case studies from six international cities, and a practical assessment of accessibility for residents of Porto. Two areas of the city were analyzed – the Historic Center and Cedofeita/Paranhos – using geoprocessing tools (QGIS), with a particular focus on accessibility to services for the elderly population. Additionally, photographic data collection and schematic studies were conducted to evaluate accessibility conditions in the areas under study. The research concludes that, while the concept in question holds strong potential for improving accessibility and quality of life in Porto, significant barriers to its implementation remain, particularly regarding the adaptation of public spaces for elderly residents. In sum, this work allows for a discussion on the feasibility of applying the 15-minute city model in a Portuguese context, adapting it to local realities and the needs of a country with a high percentage of elderly residents. The study not only contributes to the debate on urban accessibility in Portugal but also proposes practical solutions to make cities more inclusive, promoting more sustainable and people-centered urban planning.
The present work aims to analyze urban accessibility in the city of Porto, based on the concept of the 15-minute city. The increase in urban populations introduces new challenges, with cities facing a growing dependence on automobiles and a subsequent decline in quality of life. The central issue is the need to reorganize urban space to support a more sustainable and accessible lifestyle, especially for those with reduced mobility. In this context, the study includes a review of scientific literature on the concept of the 15-minute city, an analysis of case studies from six international cities, and a practical assessment of accessibility for residents of Porto. Two areas of the city were analyzed – the Historic Center and Cedofeita/Paranhos – using geoprocessing tools (QGIS), with a particular focus on accessibility to services for the elderly population. Additionally, photographic data collection and schematic studies were conducted to evaluate accessibility conditions in the areas under study. The research concludes that, while the concept in question holds strong potential for improving accessibility and quality of life in Porto, significant barriers to its implementation remain, particularly regarding the adaptation of public spaces for elderly residents. In sum, this work allows for a discussion on the feasibility of applying the 15-minute city model in a Portuguese context, adapting it to local realities and the needs of a country with a high percentage of elderly residents. The study not only contributes to the debate on urban accessibility in Portugal but also proposes practical solutions to make cities more inclusive, promoting more sustainable and people-centered urban planning.
Description
Keywords
Cidade dos 15 minutos Caminhabilidade Acessibilidade População idosa Porto 15-minute city Walkability Accessibility Elderly population