Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

How dentists ‘students involve the child in medical decision-making

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
PPG_29955.pdfPPG_29955506.76 KBAdobe PDF Download

Abstract(s)

Objetivos: Descrever as práticas dos alunos do 4º e 5º ano da medicina dentária na Universidade Fernando Pessoa, Porto, quanto ao envolvimento da criança na decisão médica e definir quais são as limitações éticas e deontológicas ao envolvimento no processo terapêutico da criança e do adolescente. Material e métodos: Este estudo transversal foi realizado por meio de um questionário anônimo para alunos do 4º e 5º anos de medicina dentária, entre o 15 de maio e o 15 de Junho. Os participantes eram estudantes de Odontopediatria ou da clínica integrada de crianças do FCS-UFP. Foram distribuídos 171 questionários. Os dados foram coletados através do sistema de computador Logiciel Excel® 16.14.1. As análises estatísticas foram realizadas nas livrarias Python® 3.6 e Pandas e Numpy. A análise descritiva foi realizada em primeiro lugar, seguida do Teste Cochrane e Teste Qui-Quadrado para destacar a relação entre os Estágios de Piaget e as limitações com base da distribuição das respostas obtidas nos questionários. Resultados: O resultado o mais importante é a "falta de competência" identificada pelos participantes que se destaca muito significativamente (p <0,001), é o principal obstáculo na participação da criança. Conclusão: A envolvimento da criança aumenta com a idade. Quanto mais velha é a criança, mais os estudantes fazem dele parte da decisão médica. No pensamento geral, a criança continua sendo uma pessoa com habilidades intelectuais e cognitivas limitadas, o que a exonera, principalmente na primeira infância, na tomada de decisão e até na transmissão de informações sobre seu diagnóstico e tratamento.
Objectives: To describe the practice of students of the 4th and 5th year of the dental medicine at the Fernando Pessoa University, Porto, regarding the involvement of the child in the medical decision and to define what are the ethical and deontological limitations of the involvement in the therapeutic process of the child and adolescent. Material and methods: This cross-sectional study was carried out through an anonymous questionnaire for students of the 4th and 5th year of dental medicine, between May 15th and June 15th. Participants were students attending the Pediatric Dentistry clinic or the integrated child clinic of the FCS-UFP. A total of 171 questionnaires were distributed. The data were collected through the Logiciel Excel® 16.14.1 computer system. Statistical analyses were performed with Python® 3.6 and Pandas and Numpy bookstores. A descriptive analysis was performed, followed by Cochrane Test and Chisquare Test to highlight the relationship between Piaget’s Stages and the limitations based on the distribution of the answers obtained in the questionnaires. Results: The most important result is the "lack of competence" that stands out very significantly (p < 0,001), it is the principal obstacle at the child’s participation. Conclusion: The child’s implication increases with the age. Older is the child, more the students imply him part of the medical decision. In general thinking, the child remains a person with limited intellectual and cognitive abilities, which exonerates him/her, particularly in early childhood, in decision-making and even in the transmission of informations concerning his/her diagnosis and treatment.

Description

Keywords

Envolvimento Tomada de decisão Participação Limitação Crianças Estudantes de medicina dentária Involvement Decision-making Participation Limitation Children Dentistry students

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

CC License