Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
510.84 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Le développement génère une métamorphose sur tous les plans dans une
société en mouvance exceptionnelle. Ce progrès est le résultat de l’évolution des connaissances
qui sont le produit de l’intelligence humaine. La maitrise de l’information et des
nouvelles technologies entraine de vraies mutations quant aux usages, aux tâches et aux
comportements des individus. Elle peut même procurer à son détendeur de la richesse
et de la puissance. La culture de l’information devient un pré-requis pour tout citoyen qui
aspire à préserver sa place dans cette société très complexe, et refuse l’exclusion. quelle
analyse peut-on faire de cette culture de l’information dans notre société? Est-elle bien
acquise par les citoyens? quelle est sa place dans le processus de communication et de
dialogue interculturel? Doit-on réfléchir à des stratégies de formation adéquate pour une
meilleure maitrise de cette culture? Toutes ces interrogations sont à la base d’une vraie
problématique. notre étude qualitative est soutenue par une enquête menée auprès d’un
échantillon d’enseignants d’établissements scolaires de la ville de Constantine pour évaluer
leur culture de l’information à travers un entretien semi-directif basé sur les cinq indicateurs
de performance établis par l’A.C.R.L. (Association of College and Research Libraries).
Development generates change on every area in a society that is in an exceptional movement. Progress is the result of the evolution of knowledge. The mastery of information and new technologies has led to the transformation of the individual’s usages, tasks and behaviours. Information literacy has become pre-requisite for all citizens who aspire to preserve their place in a complex society and refuse exclusion. what is the situation of information literacy in our society? Is it well acquired? what about its place in the process of communication and intercultural dialogue? should we think about adequate training strategies for a better acquisition of this culture? These interrogations state the problem. A qualitative study via a survey has been adopted upon a sample of teachers from schools in Constantine. The objective is to evaluate teachers’ acquisition of information literacy through an interview based on the five criteria established by the ACRL (Association of College and Research Libraries).
O desenvolvimento gera uma metamorfose em todos os planos em uma sociedade que está em movimento excepcional. Esse progresso é o resultado da evolução dos conhecimentos que são o produto da inteligência humana. O domínio da informação e das novas tecnologias leva a mudanças reais quanto aos usos, tarefas e comportamentos dos indivíduos. Ele pode até mesmo chegar a seu regulador de riqueza e poder. A cultura da informação torna-se um pré-requisito para o cidadão que aspira preservar seu lugar nessa sociedade por demais complexa e recusa a exclusão. que análise se pode fazer desta cultura da informação em nossa sociedade? Ela é bem recebida pelos cidadãos? qual o seu lugar no processo de comunicação e de diálogo intercultural? Devemos refletir sobre estratégias de formação adequada para um melhor domínio dessa cultura? Todas essas interrogações são a base de uma verdadeira problemática. nosso estudo qualitativo baseia-se em uma pesquisa levada a efeito com uma amostra de professores de estabelecimentos escolares da cidade de Constantine, para avaliar sua cultura da informação por meio de uma entrevista semi-diretiva com base nos cinco indicadores de performance estabelecidos pela A.C.R.L. (Association of College and Research Libraries).
Development generates change on every area in a society that is in an exceptional movement. Progress is the result of the evolution of knowledge. The mastery of information and new technologies has led to the transformation of the individual’s usages, tasks and behaviours. Information literacy has become pre-requisite for all citizens who aspire to preserve their place in a complex society and refuse exclusion. what is the situation of information literacy in our society? Is it well acquired? what about its place in the process of communication and intercultural dialogue? should we think about adequate training strategies for a better acquisition of this culture? These interrogations state the problem. A qualitative study via a survey has been adopted upon a sample of teachers from schools in Constantine. The objective is to evaluate teachers’ acquisition of information literacy through an interview based on the five criteria established by the ACRL (Association of College and Research Libraries).
O desenvolvimento gera uma metamorfose em todos os planos em uma sociedade que está em movimento excepcional. Esse progresso é o resultado da evolução dos conhecimentos que são o produto da inteligência humana. O domínio da informação e das novas tecnologias leva a mudanças reais quanto aos usos, tarefas e comportamentos dos indivíduos. Ele pode até mesmo chegar a seu regulador de riqueza e poder. A cultura da informação torna-se um pré-requisito para o cidadão que aspira preservar seu lugar nessa sociedade por demais complexa e recusa a exclusão. que análise se pode fazer desta cultura da informação em nossa sociedade? Ela é bem recebida pelos cidadãos? qual o seu lugar no processo de comunicação e de diálogo intercultural? Devemos refletir sobre estratégias de formação adequada para um melhor domínio dessa cultura? Todas essas interrogações são a base de uma verdadeira problemática. nosso estudo qualitativo baseia-se em uma pesquisa levada a efeito com uma amostra de professores de estabelecimentos escolares da cidade de Constantine, para avaliar sua cultura da informação por meio de uma entrevista semi-diretiva com base nos cinco indicadores de performance estabelecidos pela A.C.R.L. (Association of College and Research Libraries).
Description
Keywords
Culture de l’information Société numérique Communication interculturelle Indicateur de performance Évaluation Information literacy Digital society Intercultural society ACRL assessment criteria Evaluation Cultura da informação Sociedade digital Comunicação intercultural Indicador de performance Avaliação
Citation
MULTIMED – Revue du Réseau Transméditerranéen de Recherche en Communication. Porto. ISSN 2182-6552. 3 (2015) 37-56.
Publisher
Edições Universidade Fernando Pessoa