Browsing by Issue Date, starting with "2021-03-16"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Enhancing ecosystem services to minimize impact of climate variability in a dry tropical forest with vertisolsPublication . Guerreiro, Maria João; Maia de Andrade, Eunice; Palácio, Helba Araújo de Queiroz; Brasil, José Bandeira; Ribeiro Filho, Jacques Carvalho RibeiroIncreased droughts and variable rainfall patterns may alter the capacity to provide ecosystem services, such as biomass production and clean water provision. The impact of these factors in a semi-arid region, especially on a dry tropical forest with Vertisols and under different land uses such as regenerated vegetation and thinned vegetation, is still unclear. This study analyzes hydrologic processes under precipitation pulses and intra-seasonal droughts, and suggests management practices for ecosystem services improvement. A local 43-year dataset showed a varying climate with a decrease in number of small events, and an increase in the number of dry days and in event rainfall intensity, in two catchments with different land use patterns and with Vertisols, a major soil order in semi-arid tropics. The onset of runoff depends on the expansive characteristics of the soil rather than land use, as dry spells promote micro-cracks that delay the runoff process. Forest thinning enhances groundcover development and is a better management practice for biomass production. This management practice shows a lower water yield when compared to a regenerated forest, supporting the decision of investing in forest regeneration in order to attend to an increasing water storage demand.
- Marketing digital na indústria farmacêutica: o impacto do e-detailingPublication . Sequeira, Pedro Miguel Andrade; Cardoso, AntónioAtualmente vemos a sociedade e as empresas cada vez mais a olhar para o mundo digital, e torna-se impossível pensar em viver num Mundo sem ferramentas digitais. O mundo digital alterou a forma como interagimos e comunicamos, e as empresas também vem esta era como alternativas de maximizar as sua campanhas de marketing e promoção dos seus produtos. A Industria farmacêutica (IF), tem também estado atenta a estas mudanças comportamentais e tenta ajustar-se para rentabilizar a interação que vem tendo ao longo dos anos com os profissionais de saúde. Nesta interação os Delegados de Informação Médica (DIM) têm um aspecto relevante e representam um dos grandes investimentos pela parte da Industria Farmacêutica. A forma de comunicação efectuada pelos DIM também tem evoluído e nos últimos anos o e-detailing tem vindo a destacar-se como um canal de informação junto dos médicos. O objectivo deste trabalho, é perceber a evolução que tem existido ao longo dos anos no Marketing e identificar o impacto que o e-detailing tem junto do médicos. Foi efectuado uma revisão de literatura específica, sobre Marketing, Industria Farmacêutica e edetailing. Para tentar perceber melhor o problema foi efectuado um questionário que pretendeu responder qual o impacto do e-detailing na comunicação dos DIM e formas de aumentar a produtividade na interação DIM/IF e médicos. Os dados recolhidos do questionário foram analisados com estatística descritiva. A conclusão deste trabalho demonstrou a importância dos DIM junto da classe médica na amostra em estudo e também reforçou o impacto e a relevância no e-detailing como canal de promoção e interação.