Browsing by Issue Date, starting with "2018-10-31"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- A correção dos triângulos negros gengivais na estética: modalidades terapêuticas cirúrgicasPublication . Basile, Marie Esther Julie; Nóbrega, Ana RitaA história do sorriso através da pintura revela muito poucos dentes. Raras são as pinturas que mostram os dentes no sorriso. Para Aboucaya, “A boca é um teatro cuja atração reside tanto no jogo das cortinas como nas pinturas que eles compõem”, é então necessário observar que as cenas estão todas no palco e que a sua orientação, a sua posição, seus reflexos e suas cores tornam possível olhar para eles em harmonia uns com os outros. Qualquer espaço, mau posicionamento, ausência, fratura ou perda de tecido pode criar uma sombra negra mais ou menos marcada que atrai o olho e cria uma desarmonia no sorriso. Nos últimos anos, a demanda estética do clínico e dentista em odontologia cresceu rapidamente, impulsionada por uma maior consciência da beleza e da estética. O objetivo final da moderna odontologia restauradora é alcançar a estética “branca” e “rosa” em áreas esteticamente importantes. “Estética branca” é a dentição natural ou a restauração de tecidos duros dentais com materiais adequados. “Estética rosa” refere-se aos tecidos moles circundantes, que incluem a papila interdental e a gengiva que podem aumentar ou diminuir o resultado estético. A reconstrução da papila interdental é um dos problemas mais desafiadores e menos previsíveis. A restauração e manutenção desses tecidos com técnicas cirúrgicas e protéticas adequadas são um verdadeiro desafio na odontologia estética moderna. Tratamento de recessão de tecido marginal, exposição gengival excessiva, cristas deficientes, colapso da crista e defeitos estéticos em torno de dentes e implantes são alguns dos problemas estéticos associados à papila interdentária.
- A molecular biophysical approach to diclofenac topical gastrointestinal damagePublication . Fernandes, Eduarda; Soares, Telma; Gonçalves, Hugo; Bernstorff, Sigrid; Oliveira, Maria Real; Lopes, Carla Martins; Lúcio, MarleneDiclofenac (DCF), the most widely consumed non-steroidal anti-inflammatory drug (NSAID) worldwide, is associated with adverse typical effects, including gastrointestinal (GI) complications. The present study aims to better understand the topical toxicity induced by DCF using membrane models that mimic the physiological, biophysical, and chemical environments of GI mucosa segments. For this purpose, phospholipidic model systems that mimic the GI protective lining and lipid models of the inner mitochondrial membrane were used together with a wide set of techniques: derivative spectrophotometry to evaluate drug distribution at the membrane; steady-state and time-resolved fluorescence to predict drug location at the membrane; fluorescence anisotropy, differential scanning calorimetry (DSC), dynamic light scattering (DLS), and calcein leakage studies to evaluate the drug-induced disturbance on membrane microviscosity and permeability; and small- and wide-angle X-ray scattering studies (SAXS and WAXS, respectively), to evaluate the effects of DCF at the membrane structure. Results demonstrated that DCF interacts chemically with the phospholipids of the GI protective barrier in a pH-dependent manner and confirmed the DCF location at the lipid headgroup region, as well as DCF’s higher distribution at mitochondrial membrane contact points where the impairment of biophysical properties is consistent with the uncoupling effects reported for this drug.
- Getting mobile: a critical challenge for the higher education classroomPublication . Gouveia, Luis Borges; Daradkeh, YousefCurrent settings for the higher education classroom have at the most, just as a side actor, the use of mobile devices. This presentation defends the need to reconsider the use of mobile devices, like laptops but mostly smart phones as an active element in the teaching and learning process. This move will follow the trends that millennials and other young generation has already adopted to use and explore smart phone in their daily life. As so, tradicional settings are not getting update and the higher education, in many situations, have not take into consideration that change. We believe that is critical and the time to adopt and integrate use and exploration of mobile devices is now.