Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
En este artículo interrogo los sentidos y las prácticas en torno a la ‘casa propia’ para familias de clases medias
que residen en la localidad de Haedo (Municipio de Morón, Provincia de Buenos Aires, Argentina). Con base
en la investigación etnográfica que desarrollé entre 2015-2019, analizo las tensiones que presenta para mis interlocutores el acceso a la ‘casa propia’, así como su reciente desjerarquización en tanto marcador privilegiado,
concebido bajo lo que denomino ‘materialidad moral’, de esta clase social. En particular, me centro en las aspiraciones sociales y las alternativas materiales que emergen como parte del abanico de experiencias de clase de
estas familias en donde narrativas, casas y objetos parecen enlazarse con modos intergeneracionales de percibir
lo que se tiene y desea.
Neste artigo questiono os significados e práticas em torno da ‘casa própria’ para as famílias de classe média residentes na localidade de Haedo (Município de Morón, Província de Buenos Aires, Argentina). Com base na investigação etnográfica que desenvolvi entre 2015-2019, analiso as tensões que o acesso da casa própria apresenta para as famílias, bem como a sua recente deshierarquização como marcador privilegiado, a que chamo no trabalho ‘materialidade moral’, desta classe social. Em particular, concentro-me nas aspirações sociais e alternativas materiais que surgem como parte do leque de experiências de classe destas famílias onde narrativas, casas e objetos parecem estar ligados a modos intergeracionais de perceção do que se tem e do que se deseja.
In this article I explore the meanings and practices around the ‘own house’ for middle class families living in the city of Haedo (Municipality of Morón, Province of Buenos Aires, Argentina). Based on the ethnographic research that I developed between 2015-2019, I analyse the tensions that access to one’s own house presents for families, as well as its recent dehierarchization as a privileged marker of this social class, to I called ‘moral materiality’. In particular, I focus on the social aspirations and material alternatives that emerge as part of the scope of these families’ class experiences where narratives, houses and objects seem to be linked to intergenerational modes of perceiving what one owns and desires.
Neste artigo questiono os significados e práticas em torno da ‘casa própria’ para as famílias de classe média residentes na localidade de Haedo (Município de Morón, Província de Buenos Aires, Argentina). Com base na investigação etnográfica que desenvolvi entre 2015-2019, analiso as tensões que o acesso da casa própria apresenta para as famílias, bem como a sua recente deshierarquização como marcador privilegiado, a que chamo no trabalho ‘materialidade moral’, desta classe social. Em particular, concentro-me nas aspirações sociais e alternativas materiais que surgem como parte do leque de experiências de classe destas famílias onde narrativas, casas e objetos parecem estar ligados a modos intergeracionais de perceção do que se tem e do que se deseja.
In this article I explore the meanings and practices around the ‘own house’ for middle class families living in the city of Haedo (Municipality of Morón, Province of Buenos Aires, Argentina). Based on the ethnographic research that I developed between 2015-2019, I analyse the tensions that access to one’s own house presents for families, as well as its recent dehierarchization as a privileged marker of this social class, to I called ‘moral materiality’. In particular, I focus on the social aspirations and material alternatives that emerge as part of the scope of these families’ class experiences where narratives, houses and objects seem to be linked to intergenerational modes of perceiving what one owns and desires.
Description
Keywords
Casa propia Clases medias Experiencia Etnografía Argentina Casa própria Classe média Experiência Etnografia Argentina Own house Middle class Experience Ethnography Argentina
Citation
Antropológicas. Porto: Publicações Fundação Fernando Pessoa. ISSN 0873-819X. 17 (2021) 4-13.