Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
172.94 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Este artigo apresenta uma estrutura conceitual desenvolvida em uma equipe interdisciplinar,
visando tratar as relaçÔes entre tecnologia e formas musicais, com recorte na mĂșsica popular brasileira
do século XX, e segundo um tecnocentrismo horizontal de inspiração mcluhaniana: a tecnologia, ao
mesmo tempo em que Ă© fruto do contexto sociocultural, projeta sobre o real os conceitos de onde
emerge. Entre as categorias utilizadas em nossa taxonomia estĂŁo: dispositivo, aparelho, aparato, matrizes
tecnolĂłgicas e funçÔes - aplicadas Ă compreensĂŁo de fenĂŽmenos, movimentos e escolhas caracterĂsticas
de cada momento. Ao final, apresentamos um breve exemplo de aplicação destas categorias e
conceitos Ă indĂșstria fonogrĂĄfica e ao rĂĄdio.
This paper presents a conceptual framework developed by an interdisciplinary team
to take account on the relationship between technology and musical expressions, specifically on
Brazilian popular music of the twentieth century, and according to a McLuhan-inspired horizontal
tecnocentrism: technology, whilst a result of the sociocultural context, projects over reality the
conceptual structure from which it emerges. Among the categories used in our taxonomy are: dispositive, equipment, apparatus, technological matrixes and functions â applied to the understanding
of musical phenomena, movements and choices characteristics of each moment. Afterwards,
we present a brief example of application of this theoretical framework to the phonographic
industry and radio.
Description
Keywords
Citation
Cibertextualidades. Porto. ISSN 1646-4435. 3 (2009) 163-177.
Publisher
EdiçÔes Universidade Fernando Pessoa