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Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
A Realidade Aumentada, Augmented Reality (AR), caracteriza-se pela sobreposição
de elementos virtuais à imagem do mundo real, enriquecendo desse
modo a perceção visual que o utilizador pode ter de uma cena visual. Aplicações
de Realidade Aumentada têm sido desenvolvidas em diversas áreas da
atividade humana contribuindo com inúmeras vantagens para quem as utiliza.
Contudo, a complexidade no desenvolvimento de aplicações deste tipo exige
metodologias e ferramentas de modo a aproveitar em pleno as potencialidades
desta tecnologia. A presente dissertação apresenta o desenvolvimento de
um protótipo que exemplifica os requisitos e processos necessários para o desenvolvimento
de aplicações móveis de AR, fornecendo uma estrutura para o
desenvolvimento destas aplicações de uma forma simples e expedita. O protótipo
proposto é independente do dispositivo ou plataforma utilizada para
desenvolvimento de aplicações de AR. Neste sentido, vão ser implementados
nesta dissertação módulos funcionais para a realização das tarefas necessárias
para o desenvolvimento de aplicações de AR, nomeadamente funções
para aquisição de imagem, para renderização de objetos virtuais e funções
para rastreamento de objetos virtuais, permitindo desse modo que objetos
virtuais estejam perfeitamente alinhados com as imagens do mundo real. Estes
módulos vão ser implementados utilizando ferramentas tais como Unity
e funções desenvolvidas no âmbito desta dissertação. Finalmente, com os
módulos implementados, foi desenvolvido um caso de estudo que apresenta
os aspetos relacionados com a aplicação, o cenário envolvido e os resultados
decorrentes da sua utilização.
Augmented Reality (AR) is characterized by the overlap of virtual elements to the real world image, thereby enriching the user’s visual perception of a visual scene. Applications of Augmented Reality have been developed in several areas of human activity contributing with innumerable advantages to those who use them. However, the complexity of developing such applications requires methodologies and tools in order to take full advantage of the potential of this technology. The present dissertation proposal presents the development of a prototype that exemplifies the requirements and processes necessary for the development of AR mobile applications, providing a framework for the development of these applications in a simple and expeditious way. The proposed prototype is independent of the device or platform used to develop AR applications. In this sense, it will be implemented in this dissertation functional modules to perform the tasks necessary for the development of AR applications, namely functions for image acquisition, for rendering of virtual objects and functions for tracking virtual objects, thus allowing virtual objects perfectly aligned with real-world images. These modules will be implemented using tools such as Unity and functions developed within the scope of this dissertation. Finally, with the modules implemented, a case study was developed that presents the aspects related to the application, the scenario involved and the benefits derived from its use.
Augmented Reality (AR) is characterized by the overlap of virtual elements to the real world image, thereby enriching the user’s visual perception of a visual scene. Applications of Augmented Reality have been developed in several areas of human activity contributing with innumerable advantages to those who use them. However, the complexity of developing such applications requires methodologies and tools in order to take full advantage of the potential of this technology. The present dissertation proposal presents the development of a prototype that exemplifies the requirements and processes necessary for the development of AR mobile applications, providing a framework for the development of these applications in a simple and expeditious way. The proposed prototype is independent of the device or platform used to develop AR applications. In this sense, it will be implemented in this dissertation functional modules to perform the tasks necessary for the development of AR applications, namely functions for image acquisition, for rendering of virtual objects and functions for tracking virtual objects, thus allowing virtual objects perfectly aligned with real-world images. These modules will be implemented using tools such as Unity and functions developed within the scope of this dissertation. Finally, with the modules implemented, a case study was developed that presents the aspects related to the application, the scenario involved and the benefits derived from its use.
Description
Keywords
Aplicações móveis Exposições interativas Museus Realidade aumentada Augmented reality Interactive exhibits Mobile applications Museum applications