Cardoso, AntónioSardinha, Lídio Alves2023-01-192023-01-192021-05-11http://hdl.handle.net/10284/11494A velocidade das mudanças, os avanços da tecnologia e da comunicação, a globalização, a diversidade e o aumento da concorrência nos lançaram numa nova sociedade. As empresas precisam estar preparadas para se adequarem as mudanças tendo em vista a sua sobrevivência e diante das incertezas as organizações estão a reconfigurar os recursos estratégicos e redefinir os padrões de competitividade. Com este trabalho propusemo-nos estudar e perceber o que determina o sucesso de algumas empresas e o insucesso de outras diante das escolhas da estratégia que os gestores fazem. Com a proposta do tema em questão, “Benefícios da Gestão Estratégica para as Empresas em Angola”, propusemo-nos a investigar com recurso a bibliografia pertinente sobre o assunto e um estudo de caso que incidiu sobre a Empresa Nacional de Exploração de Aeroportos e Navegação Aérea-ENANA-EP, diante das várias mutações que o mundo cada vez mais globalizado e competitivo. Atendendo ser a gestão estratégica uma ferramenta fundamental, e não a chave de sucesso assumindo um papel preponderante nas organizações, o presente estudo recorrerá a esta ferramenta como referência, Visto existirem vários modelos utilizados nas organizações dos variados segmentos, constituirá motivo desse estudo saber como a gestão estratégica permite avaliar a performance da organização a curto, médio, longo prazo com o objectivo de catapultar o seu desempenho organizacional.The speed of change, advances in technology and communication, globalization, diversity and increased competition have launched us into a new society. Companies need to be prepared to adapt to changes in view of their survival and in the face of uncertainties, organizations are reconfiguring strategic resources and redefining competitiveness standards. With this work we propose to study and understand what determines the success of some companies and the failure of others in face of the strategy choices that managers make. With the proposal of the theme in question, "benefits of strategic management for companies in Angola", we proposed to investigate with the pertinent bibliography on the subject and a case study that focused on the national Airport exploration Company and Aerial Navigation-Enana-EP, faced with several mutations that the world increasingly globalized and competitive. In view of the strategic management of a tool, theThe speed of change, advances in technology and communication, globalization, diversity and increased competition have launched us into a new society. Companies need to be prepared to adapt to change in order to survive, and in the face of uncertainty, organizations are reconfiguring strategic resources and redefining competitiveness patterns. With this work we set out to study and perceive what determines the success of some companies and the failure of others before the choices of the strategy that the managers do. With the proposal of the subject in question, "Benefits of Strategic Management for Companies in Angola", we proposed to investigate using relevant bibliography on the subject and a case study that focused on the National Company for the Exploration of Airports and Navigation Aerial-ENANA-EP, facing the various changes that make the world increasingly globalized and competitive.porPlaneamento estratégicoEstratégias e gestão estratégicaCaso de estudoStrategic planningStrategies and strategic managementCase studyBenefícios da gestão estratégica nas empresas em Angola: estudo de caso Enana-EPmaster thesis203011953